Mentorka Lucie

AI SEO vs konvenční SEO aneb Jak se dostat do vyhledávání chatuGPT

Jak se zobrazovat ve vyhledávání chatuGPT i Google?

Přečtěte si tento článek. 

Do světa vyhledávačů a seo přiskočil v listopadu 2024 nový hráč – ChatGPT search, který doporučuje konkrétní weby na základě svého AI algoritmu. 

Co z běžného SEO na něj platí a co ne?

Tady jsou body, které jsem vypozorovala, ověřila v praxi a které potvrdil (nebo vyvrátil) chatGPT.

Rozhodně tyto informace neberte jako dogma. Vyhledávání a odkazování na konkrétní weby v rámci AI je novinka. Výsledky vychází z mého testování (16. listopad 2024). A nikdo přesně neví, jak to všechno bude fungovat a kam se vyhledávání bude vyvíjet.

 

První a zásadní předpoklad, aby vás AI vyhledávač vyhledal:

AI O VÁS MUSÍ VĚDĚT!

Možná se zdá, že když má AI přístup ke všem knihám, webům, informacím, tak o vašem webu ví.

Pravděpodobně neví!

Citace chat GPT:

◾Typ domény:

Důvěryhodnost mohou často naznačovat domény jako .gov (vládní weby), .edu (vzdělávací instituce) nebo známé renomované .org weby (většinou neziskové organizace). Tyto domény mají obvykle přísnější požadavky na registraci a bývají kontrolovány.

Pověst značky nebo organizace:

Pokud je web spravován známou a renomovanou organizací, vysokou školou, nebo autoritou v oboru (např. zdravotnickými institucemi, univerzitami nebo technologickými giganty), lze mu zpravidla více důvěřovat. U odborných webů se dívám, jestli je obsah tvořen autory s prověřenou odborností nebo přímo odbornými institucemi.

Co s tím a jak se začít zobrazovat v AI vyhledávačích?

Zadejte svůj web do chatuGPT!

Dělala jsem sérii pokusů ve více než 10 chatechGPT (S různými lidmi, účty, placené i neplacené verze, různé historie vyhledávání).

Před tím, než byl web zmíněný, chatGPT ho nevyhledá. Po zmínce se začne zobrazovat. (A nebo o něm začne chat generovat pravdivé informace.)

 

Jaké jsou další parametry pro vyhledání je popsáno dál v tomto článku. 

Konkrétní případová studie s prompty, odpověďmi atd. je popsaná ve článku Jak jsem dostala svůj web Nesladkar.cz do vyhledávání chatuGPT.

Všechny své výsledky a průběžná zjišťování připojuji do svého kurzu Ovládněte SEO: Klíč k organickému úspěchu.


Jaké věci vezme AI do své "paměti"

  • Veřejně dostupné informace – když do ní budete chtít nalít něco, co si nemůže veřejně ověřit, bude to znát jen pro vás.
  • Pravidelné aktualizace – AI obsáhne jen určité množství informací. Když nějaké nebude využívat, přetlačí je jiné informace. Proto potřebujete zařídit, aby vás „nezapomněla“. (Zobrazujete se ve vyhledávání ostatních, jsou o vás zmínky na internetu, máte dostatek relevantních zpětných odkazů.) 

Jaké parametry z běžného SEO platí i pro vyhledávání v chatuGPT?

Co z běžného seo na něj platí a co ne?

Tady jsou věci, které jsem vypozorovala a které potvrdil (nebo vyvrátil) chatGPT. 

1) Kvalitní obsah

Kvalitní a informačně hodnotný obsah je základem pro jakékoliv doporučení – pro vyhledávání AI i pro klasické vyhledávače jako Google, Seznam nebo Bing.

Pokud tvoříte obsah bez větší přidané hodnoty, nemá smysl pro lidi ani roboty a pravděpodobně vám nepřinese zisk, zlepšení reputace ani návštěvnost.

Citace chat GPT:

Hodnotím způsob, jakým je obsah napsaný: zda je gramaticky správný, logicky strukturovaný a bez nadbytečných reklam. Zvažuji také, jestli je obsah odborný a vyčerpávající nebo povrchní. Kvalitní weby často používají formátování, které usnadňuje čtení, jako je používání podnadpisů, seznamů a odrážek.

2) Klíčová slova

Tady to vypadá, že chatGPT vyhledává weby podle klíčových slov. Určitě ne podle přesné shody, spíš podle tématu.

Co se týče klasických vyhledávačů, v dnešní době také nepotřebují přesnou shodu. Oproti AI vyhledávačům ale přeci jen neumí tak hodně přemýšlet v kontextu.

Citace chat GPT:

Používám klíčová slova jako hlavní měřítko relevance. Weby, které obsahují klíčová slova a fráze v titulech, podnadpisech a meta popiscích, se považují za více zaměřené na dané téma.

Průměrně 70% uživatelů kouká na web z mobilu. Samozřejmě to závisí podle odvětví. Pokud se pohybujete v B2C (business to customer – prodej koncovým zákazníkům), můžete mít i 90% návštěv z mobilu. Naopak ve strojírenství to může být třeba jen 40%.

Google už vydal oznámení, že přestává indexovat weby, které nejsou optimalizované pro mobily (takzvaně responzivní – co to přesně znamená a jak to funguje si přečtětě v mém slovníku v hesle Responsivita webu).

Proto se není čemu divit, že i AI preferuje takové stránky, které jsou uživatelsky příznivé.

Citace chat GPT:

Preferuji weby, které jsou optimalizované pro mobilní zařízení. Mobilní přístupnost je důležitá pro uživatelskou přívětivost a ovlivňuje, jak snadno se návštěvníci mohou na webu orientovat a konzumovat obsah z různých zařízení. Weby, které nejsou optimalizované pro mobily, se zobrazují hůře, a to může negativně ovlivnit jejich šanci být doporučeny.

4) Rychlost načítání stránky

Tenhle bod je v podstatě také o uživatelské přívětivosti. Nikdo nechce čekat a doporučení webu, kterému to trvá, budeme brát jako špatné doporučení.

Citace chat GPT:

Rychlost načítání webu a přizpůsobení pro mobilní zařízení je dnes velmi důležité. Weby, které se rychle načítají a jsou dostupné na mobilních zařízeních, mají vyšší uživatelskou přívětivost a vyšší pravděpodobnost doporučení.

5) Uživatelská zkušenost (UX)

Obecně bych řekla, že v AI je velmi důležité, jak web působí celkově – struktura, odkazy, rychlost atd..

V klasickém SEO to není pro vyhledání tak podstatné. Ale samozřejmě v dalším kroku, kdy chcete, aby vám SEO návštěvnost přinášela konverze, důležité to je.

Citace chat GPT:

Zlepšení uživatelské zkušenosti (UX):

  • Rychlost načítání: Rychlý a plynulý web zlepšuje uživatelský komfort, což může ovlivnit to, jak často ho doporučím.
  • Responzivní design: Zajištění funkčnosti na mobilních zařízeních a tabletech je důležité, protože mnoho uživatelů přistupuje k webům z mobilů. Mobilní přístupnost zlepšuje přívětivost webu.

A samozřejmě platí, že AI podobně jako klasické vyhledávače přizpůsobují vyhledávání tomu, co o vás už vědí.

Při práci s chatemGPT často řeším témata klientů. A docela aktivně jsem vyhledávala informace z oblasti fyzioterapie.

Pak, když jsem po čase řešila s ChatemGPT ikigai, dal mi příklad, že moje ikigai by mohla být kombinace podnikání a fyzioterapie.

Co naopak neplatí pro chatGPT a v běžném SEO hraje nějakou roli?

1) Meta popisy a další meta data

Meta popisy v klasickém SEO už dávno roli nehrají a jsou tam víc pro uživatele. Další meta parametry můžou hrát minimální roli.

Co se ale týče AI, ta je vůbec nevidí, tím pádem je ani nebere v potaz.

Citace chat GPT:

Meta popis přímo nečtu a nepoužívám ho při svém doporučování. Meta popisy jsou spíše relevantní pro tradiční vyhledávače, jako je Google, protože ovlivňují, jak je stránka zobrazena ve výsledcích vyhledávání.

Pro mě jsou důležitější přímo viditelné části stránky, jako je obsah, nadpisy, struktura a celková přehlednost.

2) HTML struktura

Pro klasické SEO stále platí, že H1 nadpisy mají o kousek větší váhu než H2 a ty než běžný text.

AI vnímá jen vzhled a strukturu nadpisů. To znamená, že větší nadpisy vyhodnotí jako důležitější, ale je jí jedno, jestli to je strukturálně nadpis H1 nebo H5.

Citace chat GPT:

Vnímám obsah tak, jak by ho viděl běžný uživatel, což znamená, že mohu rozlišovat nadpisy vizuálně podle velikosti nebo umístění, ale neznám konkrétní HTML strukturu.

3) Externí zpětné odkazy (backlinky)

Pro klasické SEO kvalitní zpětné odkazy z autoritativních a relevantních webů zvyšují důvěryhodnost stránky.

Kromě SEO vám můžou dobré zpětné odkazy přinášet stabilní návštěvnost a tím i peníze.

AI ale zatím nemá způsob, jak zpětné odkazy zjišťovat. Může na ně náhodně narazit při procházení jiného webu (tím se o vás může dozvědět, možná to posílí vaši důvěryhodnost). Takže je otázkou, jestli je do budoucna nezačlení. Uvidíme.

Citace chat GPT:

Ačkoli zpětné odkazy jsou důležité pro klasické SEO, přímo je nevyhodnocuji. Zaměř se spíše na přímou kvalitu obsahu než na získávání odkazů.

4) Duplicitní obsah

AI nemá způsob, jak ověřovat duplicitní obsah a ani nemá způsob, jak by zjistila, který obsah byl zveřejněný dřív.

I tak ale doporučuji tvořit obsah s unikátní přidanou hodnotou, který vám může přinést dohledatelnost, lepší reputaci i zisky.

Citace chat GPT:

Pokud jde o duplicitní obsah, ten hodnotím z pohledu užitečnosti a relevance pro uživatele. Na rozdíl od tradičních vyhledávačů nemám systém na identifikaci a penalizaci duplicitního obsahu na různých stránkách.

Místo toho se zaměřuji na to, zda je obsah hodnotný a dobře strukturovaný. Pokud je obsah relevantní a užitečný, doporučím ho i přes případné duplicity, zejména pokud je úprava obsahu pro uživatele přínosná.

Co se v SEO tolik neřeší a chatGPT to bere v potaz?

AI dbá na odbornost, relevanci a aktuálnost.

Proto na webu aktivně pracujte s referencemi a recenzemi, dávejte odkazy na zdroje a pravidelně aktualizujte obsah.

Citace chat GPT:

  • Zvýrazni odbornost a důvěryhodnost: 
    • Doporučuji přidat sekci „O nás“ s informacemi o tobě a tvém týmu, včetně relevantní kvalifikace a zkušeností. Čím více můžeš ukázat svou odbornost (certifikáty, vzdělání, praxe), tím lépe. Ukaž i případné reference od klientů nebo úspěšné projekty.

 

  • Aktualizuj obsah pravidelně:
    • Pravidelné aktualizace obsahu ukazují, že se věnuješ udržování informací aktuálních. Zvaž vedení blogu nebo přidávání případových studií či novinek, abys ukázala, že jsi aktivní a sleduješ trendy.

 

  • Používej externí odkazy na důvěryhodné zdroje:
    • Podpoř své informace odkazy na odborné zdroje nebo studie, které tvé informace podpoří. Tím zvýšíš důvěryhodnost vlastního obsahu.

 

  • Sbírej pozitivní recenze a doporučení:
    • Pokud máš spokojené klienty, zvaž jejich recenze nebo citace na webu. Pozitivní ohlasy dodají stránce důvěryhodnost.

Co z toho vyplývá

Optimalizujte web tak, aby fungoval i pro klasické vyhledávače i pro AI.

→ dvě mouchy jednou ranou

Samozřejmě záleží na cílovce, ale jsem přesvědčená, že vyhledávání přes Google bude ještě dlouho fungovat a klasické SEO bude přinášet návštěvníky i peníze. (Podobně to vidím se Seznamem. Roky se v SEO zavrhuje, ale stále jsou weby, které z něho mají velkou návštěvnost.)

Pokud se chcete naučit klasické SEO a přemýšlet nad ním komplexně i v kontextu AI, koukněte na kurz Ovládněte SEO: Klíč k organickému úspěchu.

(U kurzu můžete požádat o dotaci 82% – podmínky jsou, že jste z ČR, nemáte dotaci vyčerpanou a nejste v žádném jiném kurzu s dotací.)

Chcete další marketingové a byznysové tipy od Lucie Dědkové?

Odebírejte inspirativní newsletter – občasník nabitý praktickými informacemi do svého mailu.

Naspoledy upraveno: 20.4.2025

Podělte se o článek s ostatními:

Chcete mít byznysovou podporu, strategický marketingový mozek a nápady ve službách pro své vlastní podnikání?

„Nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.”

Zažila jsem, nebojím se říci, ten nejlepší business mentoring – mentoring s Luckou.

Po společné hodině se mi neskutečně rozšířil úhel pohledu na mé podnikání a získala jsem energii na tvoření, protože vím přesně jak.

Potkaly jsme se v pátek a já hned o víkendu: předělala web, jsem aktivnější na sítích, mám rozšířenou cílovou skupinu, která by mě ani ve snu nenapadla, konečně mám představu jak uchopit magnet, vidím cestu, jak můžu růst a to hlavně, mám obrovskou chuť na tom všem pracovat.

Lucka má dar vidět a přemýšlet byznysově, nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.

A úplně nejlepší je, že jsem zůstala sama sebou, protože to celé postavila autenticky pro mě a velmi mi pomohla nastavit soustředění tam, kde má být a nerozptylovat se tím, co mi neslouží.

Alex Zikmundová a její zážitek z konzultace

„Tohle jsem nečekala.”

Objednala jsem si u Lucie Dědková návod Jak získat první klienty pro svoji službu.

Tohle jsem nečekala!

Videonávod jsem si musela pustit několikrát, protože jsem chtěla, aby se mi všechny informace důkladně vryly do paměti a abych nepřeslechla ani jediné slovo.

Přesto, že je to jen jedno video, je v něm hodně informací a pro mě AHA momentů.

Jsem začínající podnikatelka a chyby, které Lucka popsala, jsem udělala. Pokud s podnikáním začínáte, neváhejte, protože ušetříte mnoho času a energie!

Lucka vám řekne naprosto přesně a jasně, jak začít. A navíc půjdete do akce! Děkuji, Luci!

„Chtěla bych mít Tvůj mozek.”

To jsem v pátek při mentoringu Lucii řekla plná nadšení. Brada nestíhala časté otevírání úst v němém úžasu, kam ta holka na to chodí!

Lucka mi dala seznam tipů pro moje podnikání, získala jsem jiný náhled na to, jak to dělám a jak bych to mohla dělat fakt líp.

Hodina utekla velmi příjemně, hodně jsme se nasmály, což beru jako ukazatel toho, že Lucka není jen skvělá byznys mentorka a expert, ale i fajn člověk Moc ráda Lucku doporučuju všema deseti a myslím, že u mě nezůstane jen u jedné konzultace.

„Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych…”

Chtěla bych moc poděkovat Lucce za to, jak mě nastartovala. 🙏

Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych… Asi ale občas stačí málo, třeba že vás někdo malinko popostrčí a najednou se to rozhýbe všechno.

Jsem koučka, miluju to! Mám pocit, že nás relativně novopečených kouček je tu v onlinu teď mraky… cítíme se bezradně, male, nevýrazně a pozadu. A tak se občas bojíme udělat jakýkoliv krok… všechno jakoby bylo trapné, malé, nedostatečné, abychom překřičely ty davy koučů, co tu byli dávno před námi.😬

I když vím, že dodávám kvalitní službu. I když vím, že moje energie i dovednosti jsou prostě jedinečné. I když vnitřně prostě vím, že ty projekty v šuplíku jsou tady ve světě potřeba… tak jakýkoliv krok pro mě byl strašně těžký. Protože my nováčci jsme prostě totálně zahlcení tím vším, co musíme, co bychom měli, kde začít… web, brand, fotky, reference, prodejky, SEO, emailling 🙈🤯

Pak jsem nakoukla sem. (Do skupiny Společně nahoru (skupina pro podporu vašeho byznysu)).
Lucie si mě nějak v tom davu našla, aby se mě zeptala, co potřebuju. Dala mi pár rad. A mě se tak šíleně ulevilo 🙌 a najednou jsem vystřelila jak raketa.

Takže od včerejška jedu v jejích návodech a za jeden den jsem zvládla: …sepsat si konkrétní byznys plán a konečně se rozhodnout, že tam prostě dojdu 💪 …zaměřit se konečně na ty důležité věci a přestat dělat úplně všechno okolo… …vylézt konečně z ulity a začít se prezentovat na sítích… …vymyslet, jak podpořit kouče, jako jsem já…

Takže, Luci, jsem vám moc vděčná. A až projedu všechny ty programy postupně, tak se moc těším na viděnou na konzultaci 🥳 Děkuji a přeji všem krásný slunečný víkend.

Lucie Klátilová, kurz Rozjeď své podnikání online