Možná jste už slyšela o archetypech. Když archetyp zapadne na to správné místo na vaší podnikatelské cestě a spojíte si ho se svým brandem, tak se vám najednou velmi zjednoduší celé podnikání.
Archetyp, to je vlastně styl celé komunikace. Není to záležitost jenom velkých značek, naopak. Vám, jako malým podnikatelům, pomůže najít ty ideální klienty a klientky, které si budete přitahovat a určí vám, jaký styl budou mít vaše brandové fotografie na web, jakým stylem a o čem budete mluvit před svými potenciálními klienty, jak budete drsní nebo naopak jemní, jaké barvy budete používat a spoustu dalších věcí.
Když znáte svůj archetyp, tak nastane obrovská úleva, protože najednou víte, jaký styl oblečení si oblékat, jaké obrázky dávat na sociální sítě, jaké barvy zvolit, jak má vypadat váš web. Máte určité prvky, které pak používáte při veškeré marketingové komunikaci. Archetyp je takový kompas. Pojí se i s určitými hodnotami i s emocemi, které buď zastáváte vy přímo anebo chcete, aby je zastával váš podnikatelský brand.
Archetypů je celkem 12: Vládce, Tvůrce, Neviňátko, Objevitel, Mudrc, Kouzelník, Hrdina, Psanec, Klaun, Jeden z nás, Milenec, Pečovatel.
Cesta Lucie:
Svůj archetyp jsem si našla přes test na webu Ludmily Hoosové a potom především při konzultaci s Aničkou, při které mi všechno krásně zapadlo do sebe.
Můj podnikatelský archetyp je Vládce, s čímž jsem měla na začátku velký problém. Brala jsem Vládce jako emperora s bičem nad lidmi. Taková jsem být opravdu nechtěla a vůbec jsem se tak necítila!

Při koučování mě Anička přiměla zdůraznit mé kvality, kterých si cením při práci s lidmi ve skupině a na mém podnikatelském mentoringu – a přivedla mě k uvědomění, že Vládce není zlý, že je to člověk, který jde před ostatními, motivuje je, podporuje a stará se o ně, aby všichni rostli. Tento nový úhel pohledu úplně změnil mé myšlení a já jsem zjistila, že ano, jsem Vládce. Protože chci, aby celá moje komunita a lidé kolem mě rostli, abychom se všichni posouvali, abych lidi inspirovala a motivovala.
Takže nakonec jsem se s Vládcem úplně ztotožnila, přestože jsem ho při svém prvním samotestování vyškrtla hned jako prvního, že to já vůbec nejsem! Ale Vládce, to je vlastně lídr, který ukazuje ostatním cestu – což je moje vize. Archetyp se projevuje i v komunikaci. Jsem zvyklá jednat na rovinu, proto i moje příspěvky jsou velmi přímé. I ty prodejní, s ničím se netajím.
Protože mám víc druhů podnikání, tak mám archetypů více. Pro projekt Nesladkář jsem mírumilovný typ, který miluje děti, tvoření – tedy Milenec, Neviňátko, Jeden z vás. Ale já jako podnikatelská mentorka rozhodně nejsem Neviňátko. Takže i když jsou obě značky moje, brandy jsou odlišné.
Cesta Aničky:

Můj archetyp je Jeden z nás. Z podnikatelského hlediska to není úplně šťastný archetyp, protože ničím nevyčníváte. Chcete komunitu, potřebujete sounáležitost, otevřenost, aby všem bylo příjemně. Prototypem je taková IKEA.
Je to takový příjemně obyčejný archetyp, takže když jsem si byla dělat brandové fotky, nemusela jsem přemýšlet, co na sebe. Kdybych byla Rebel, vezmu si něco koženého, jako Neviňátko si vezmu růžové kanýrky, jako Jeden z nás (IKEA) jsem si vzala prostě svoji sukni a tričko.
Archetyp Jeden z nás je podnikatelsky trochu nespecifický. Já nesnáším se někde vyvyšovat, nesnáším soutěživost. Když se řekne, že začíná kampaň a teď budeš prodávat a dělat to a to, tak mě to úplně zastaví na místě.
Jakmile se řekne prodávej, tak já se dostanu jakoby do medu – obalí mě velká místnost medu a já se v tom lepím, nejsem schopná ničeho, zablokuju se.
Ale díky tomu, že znám tento svůj archetyp, tak nemusím mít stres z toho, že podnikám jinak. Ačkoliv se mi moc líbí, jak prodává Lucie, jaké píše příspěvky, jak vás umí vyhecovat ve skupině Společně nahoru, tak já mám svoji skupinku Lehkost v podnikání a tam si plyneme. Já už nenabízím soutěže, nejsem ten dravec, protože mně to stejně nefungovalo.
Takže když vám vyjde v podnikání nějaký něžnější archetyp, tak si v rámci něho hledejte ten svůj přístup. Můžete třeba natáčet videa, udělat nějaký společný workshop, kde se s lidmi poznáte, navážete důvěrné vztahy. Nenapodobujte silné styly vládců a hrdinů, nebude vám to fungovat.

Tipy, jak začít:
- Než začnete hledat, jaký jste archetyp, musíte nejdříve najít sebe a to, v čem chcete opravdu podnikat.
- Čím víc poznáváte sebe ve vašem podnikání, co vám funguje, kde se cítíte dobře a s kým se cítíte dobře, zjistíte, koho chcete mít jako ideálního klienta/klientku. A potom může zapadnout na své místo i archetyp.
- Základ je poznat sami sebe jako podnikatele – a to chce čas, chce to zkušenost, chce to odvahu nabízet své služby a upřímně hledat, s jakým druhem klientů rezonujete, kdo je váš srdcový klient. Ten pak může reagovat na emoce, které má váš archetyp.
- Pracujte jen s jedním hlavním archetypem, který u vás převažuje. Do něj všechno stylizujte. Zdůrazněte ty kvality a vlastnosti vaší podnikatelské značky, které s vámi souzní. Na doplnění sice můžete mít ještě druhý nebo třetí archetyp, ale primárně se opravdu soustřeďte pouze na ten první.
- Pozor. Váš archetyp nepopisuje vaši osobnost, ale vás jako podnikatele s nabídkou určité služby. To je klíčové především v začátcích podnikání, když sbíráte podnikatelskou sebedůvěru. Když někdo nechce vaše služby, tak je prostě zrovna nepotřebuje nebo nemá peníze, ale není to, že nechce vás!
- Když máte víc služeb, víc směrů, je potřeba je oddělit. Při testu archetypů myslete vždy na tu jednu konkrétní vaši podnikatelskou větev, na vaši značku, na brand.
Jak to (ne)dělat:
Může se stát, že se vám nepodaří si vybrat hned napoprvé archetyp, se kterým souzníte. Nedělejte to vyřazovací metodou a neřiďte se jen pocity, že nechcete být třeba Neviňátko, že nechcete být Klaun.
Když nevíte, přizvěte si na pomoc koučku/kouče. Pomůže vám hledat, k čemu se vlastně chcete dobrat, jaké charakteristiky svého podnikání chcete zdůraznit, které vás podpoří v tom, jak působíte na potenciální klienty. Pomůže vám najít vaše témata, která jsou hlavní a která jsou zajímavá pro vaše klienty.
Když vám vyjdou nějaká procenta v zastoupení archetypů, tak to neberte jako absolutní výsledek. Ještě si ten archetyp projděte, zda opravdu sedí. Nejlépe vám to do sebe zapadne při koučování, kdy můžete zjistit, že váš hlavní archetyp je třeba až ten, který byl na druhém místě. Protože při vašem samotestování mohlo dojít ke zkreslení, hraje tam roli vaše aktuální rozpoložení, to, jak se naladíte na svoji značku. Testy jsou pro vás inspirace, kudy se vydat, jak si to zjednodušit, ale nejsou dogma. Vždy musíte zapojit selský rozum.

Proč spolupracovat s koučem i s mentorem?
Kouč a mentor mají jiné cesty, jak vám mohou pomoci.
Kouč vám dá otázky, abyste si sami uvědomili, jak to máte, případně vám rozkryje to uvědomění, prostě vás navede tak, aby vám to v hlavě zacvaklo a zapadlo na správné místo.
Když půjdete za mentorem, ten vám dá velmi dobré rady, kudy dál jít ve vašem podnikání, co dělat za aktivity. Ale pokud vy nemáte vnitřní uvědomění toho, že vám to dává smysl, tak se vám do toho nebude chtít jít, neuděláte to, nebo se do toho natlačíte a nebude to fungovat.
Obojí je ale velmi důležité. Mentor vám říká, co vůbec existuje za možnosti, ale kouč vám dá tu vnitřní integritu, soulad, uvědomění.
To je velká síla spolupráce nás dvou. Právě v tom, že se doplňuje uvědomování si věcí, kterým vás provádí Anička při koučování, kdy si uvědomíte ty souvislosti, zapadnou vám věci na správné místo, jak chcete nabízet své služby, v čem se cítíte dobře, případně jaký je váš archetyp, co to znamená pro vaše příspěvky, pro váš emailing, pro to, jestli chcete pracovat s mnoha lidmi a nebo jestli chcete mít jenom několik velkých VIP klientů.
A potom nastupuje Lucie, která vás naučí, jak to udělat marketingově, jak strategicky. Namotivuje k tahu na branku, abyste šli do akce, dá vám motivaci, inspiraci.