Brandová fotografie

žena sedící u stolu, kde leží foťák

Shrnutí tematického týdne brandová fotografie z facebookové skupiny Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu). Autorem je Dana Ostrovská, webová a brandová fotografka.

PONDĚLÍ:

Světlo na fotce

Zdravím všechny a rovnou se ponořím do tématu dnešního dne, tedy světlo na fotce. Dnes už běžně používané slovo fotografie v překladu vlastně znamená kreslení světlem. Bez dobrého světla dobrá fotografie zkrátka nevznikne.

Jak si hledám světlo tak, aby se mi na fotografii líbilo?

Ukážu vám to názorně ve videu. Ono totiž světlo při natáčení a při focení působí hodně podobně. V ukázce používám pouze to, co, jak věřím, máme všichni dostupné: přirozené denní světlo dopadající do místnosti oknem.

Stručný obsah videa pro ty z vás, které nemáte možnost se na video podívat.

Žádný čip fotoaparátu (nezáleží na značce, ani na tom, jestli použijete mobil, nebo kameru), ani žádná jiná technika zatím nejsou tak „výkonné“ jako lidské oči. Stíny na displeji uvidíte i v místech, kde je oči nevnímají. Při hledání dobrého světla se tedy dívejte, co vám ukazuje displej. Ideální je nastavit si černobílý režim, aby stíny nerušila barva.

S přirozeným světlem se dá pracovat pomocí pozice focené osoby u okna. Ukážu vám, jak se světlo bude měnit, když bude přede mnou, vedle mě, nebo za mnou. Z těchto tří variant, jak sami vidíte, je nejsnadněji použitelná pozice, kdy mám okno těsně před sebou. Velmi dobré místo je také uprostřed světla (nesmí na vás však svítit přímé slunce) a k prosvícení druhé strany použít odražené světlo. Nebo se otočit k oknu čelem. V tu chvíli světlo bude dopadat přímo do obličeje a vyplní všechny záhyby kůže, v podstatě tak vymaže vrásky. Při tomto využití je potřeba najít si správnou vzdálenost.

Nebudu vás nudit složitostí zákona o úpadku světla. Ve zkratce, čím je světlo blíž a silnější, tím silnější a ostřejší budou i stíny. Čím dál budete od světla, tím horší (zrnitější), bude obraz. Pokud máte k dispozici velké okno, berte to jako osobní výhru (tedy pro focení – na čištění fotky už to zase taková výhra nebude).

Co je dobré vědět?

Světlo se mění v závislosti na počasí (zatemňující mraky), denní době a také ročním období. Stejné světlo na jednom konkrétním místě budete mít jen za naprosto stejných podmínek, tedy téměř nikdy. To je důvod, proč spousta lidí upřednostňuje focení i natáčení s pomocí umělého světla.
Zkoušeli jste někdy hledat správné světlo? Jak se vám to dařilo?

koláž 4 fotek ženy - hra stínů

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:

ÚTERÝ:

Co na fotkách zaujme?

Zkusili jste si včera najít vyhovující světlo a něco nafotit? Přemýšleli jste, kam tu fotku použijete a co od ní očekáváte? Má zaujmout? Představit vás? Čemu má na fotce prohlížející věnovat pozornost?
Pojďme se na to podívat. Fotografií denně vidíte, především na sociálních sítích, spoustu a pozornost lidí je krátká.

Na fotografii nejvíce zaujme:
  • výrazná barva,
  • nejsvětlejší místo,
  • kontrast,
  • ostrá místa,
  • směr vašeho pohledu, nebo směr kam ukazujete rukou.

Výraznou barvu, nejsvětlejší místo a kontrast můžete snadno posoudit sami. Budete potřebovat fotku rozostřit (a nebo rychleji, rozostřit oči) tolik, aby nebyl poznat obsah fotografie a zůstaly jen barvy. Nejjasnější a nejsvětlejší to jsou místa, která upoutají a kam směřuje pohled prohlížejícího. Vyzkoušejte si to na ukázce, připravila jsem k dané fotce i její rozostřenou verzi.

Ostrost je asi každému jasná, fotografie s rozmazaným pozadím dává jasně vystoupit do popředí tomu, co je ostré (ukázka: děvčátko v jabloňových květech). Asi proto jsou tolik oblíbené.

Poslední odrážka mého seznamu: směr pohledu a směr kam ukazuje vaše ruka, kam kráčíte, … využívá přirozené zvědavosti prohlížejícího. Když vidíte někoho zaujatě koukat jedním směrem, obvykle se tam mrknete taky. Dokonce na nalezení toho, co jej zaujalo, věnujete více pozornosti a úsilí, než osobě samotné. Přesně to je způsob, který se využívá k upozornění na doprovodný text.

Mimochodem jak to máte vy? Máte raději fotky s rozmazaným pozadím nebo ty, kde je vše snadno rozpoznatelné?

fotografie, na které u stolu sedí žena, ukázka focení - jasný i ostrý záběr
fotografie, na které je holčička v růžovém svetru - ukázka focení-barevnost
fotografie, na které sedí žena v křesle, v ruce drží diář a před sebou má na stolku počítač - ukázka brandového focení-pohled

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:

STŘEDA:

Trocha psychologie na fotografii

Když jsem se v neděli představovala, psala jsem, že mě baví psychologie fotografie. Budu přesnější, nejvíc mě zajímá, co fotkou beze slov sdělujete (ve většině případů takové sdělení jde přímo do podvědomí člověka). Takže dnes pootevřeme tahle dvířka.

Vybrala jsem jednu věc z mnoha: postavení hlavy. Zkuste chvíli pozorovat lidi ve svém okolí. Máte s někým blízký vztah. Vy mluvíte, druhá strana naslouchá. Zůstane jejich hlava rovně? Nebo se mírně nakloní? Tento mírný náklon děláme v blízkém vztahu automaticky. Když tedy na fotografii nakloníte hlavu, vyjadřujete tím, že svému klientovi nasloucháte, že s ním máte blízky vztah.

A najednou už se nebavíme o fotografii, ale o vztahu s vaším klientem a o tom, co vlastně sdělujete. I to je důvod, proč před focením potřebuji porozumět vašemu podnikání, a proč pokládám otázky typu: „Co by měl ideální zákazník z fotografie cítit?“

Každá to máme jinak, někdo je rozený vůdce a autorita, někdo chce být především blízkou osobou.

Jaký vztah se svými klienty chcete mít vy?

P.S.: Téma dnešního dne jsem si ulehčila. Je to v podstatě shrnutý obsah jednoho z emailů, které chodí jako série po stažení mého magnetu. Pokud vás takové informace zajímají, zaregistrujte se do mé databáze přes magnet. 

ukázka portrétní fotografie, na které je žena - psychologie fotografie

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:

ČTVRTEK:

Sdělení ukryté na fotografii

Dříve, než půjdete fotit, byste měli vědět, co chcete ukázat nebo sdělit. Do fotografie se dá dostat i celý příběh. Hlavní výhoda je, že prohlížející je schopen si ten příběh z fotografie „přečíst“ mnohem rychleji, než když ho budete sdělovat textem.

Vezmu si na pomoc ukázku z podnikání Petry Fetrové – tvůrkyně Jedlé zahrady. Celé její téma se točí kolem pěstování ve vlastní zahradě a následného zpracování do dobrého a zdravého jídla. Chvíli trvalo, než jsme přišly na nápad, jak dostat do jedné fotografie vaření, pěstování a sklizeň a ukázat, že pracuje s místními surovinami. Vaření v kuchyni jsme převedly do košíku plného surovin. Ostatně co jiného, než uvařit jídlo, byste měli mít v úmyslu, když míříte s plným košíkem ze zahrady do domu. Místní suroviny se staly samozřejmé, díky zahradě a plnému košíku. K dokončení příběhu už stačilo jen kráčet ze zahrady správným směrem a na fotce ukázat alespoň část domu.

Abyste si mohli vyzkoušet čtení příběhu, přidám ještě jednu fotografii do komentáře.

Jaký příběh by vyjadřoval nejlépe vaše podnikání?
Žena stojící na zahradě žena ve žlutých šatech, s kloboukem a košíčkem v ruce - skryté sdělení na fotografii

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:

PÁTEK:

Záhadné SEO

Dnes je poslední den a poslední téma. Co říct nakonec?
Rozloučím se tak, jako se loučím u zakázek. Až budete fotografie na svou internetovou stránku přidávat, určitě si vzpomeňte na SEO.

SEO (search engine optimalization), osobně si to překládám jako způsob, jak být vidět i bez finančních investic. Reakce sice není okamžitá, ale dokud obrázek neodstraníte, funguje. Můžete z něho těžit celé roky.

Každá fotografie, kterou vkládáte, má svůj název – to je první místo, které byste měli využít. Název držte krátký, 2-4 slova a oddělte je pomlčkami. To kvůli tomu, že obrázek má svou vlastní webovou adresu, a ta by měla být pro vyhledávač čitelná.

Druhé místo je popis obrázku – na webu je viditelný a dáváte ho tam pro lidi. Nicméně i z něj vyhledávače zjistí, co na obrázku je.

Třetí místo – alternativní text (zkráceně nazývaný alt). Původně to byl text určený pro čtecí zařízení nevidomých, ale dnes jej využívají i vyhledávače, aby lépe porozuměly obsahu obrázku. Na stránce vidět nebude. Jeho obsahem by měl být popis, který byste řekli slepému, kdybyste mu měli obrázek popsat. Tvořit by jej měly věty.

Při psaní si vezměte k ruce klíčová slova a určitě myslete na svého klienta. Co asi bude zadávat za slovní spojení, když bude chtít najít právě vaši službu/produkt?

Proč se zmiňuji o SEO? Že byste to od fotografky nečekali?

Když chci podnikatelkám pomoct vystoupit na vyšší level, potřebuji porozumět jejich podnikání, i komu a jakým způsobem svoje služby/produkty nabízejí.

Focení se mnou znamená že se společně ponoříme do vašeho podnikání, definice vašeho klienta (abychom fotily ty správné obrázky, které ho zaujmou), příběhu, který budou fotografie vyprávět a pomohou tak rychleji předat vaše sdělení.

Zkrátka cílem brand focení je nejen nafotit krásné fotky, na kterých vyniknou vaše přednosti, ale hlavně zaujmout vašeho ideálního klienta natolik, aby si vás všiml. Bez klientů žádné podnikání dlouhodobě nefunguje.

Kdybyste někdy o takovém typu spolupráce uvažovali, najdete mě na webu www.danaostrovska.cz nebo na blogu.

fotografie, na které je na na stole notebook - záhadné SEO

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:

Více tematických týdnů najdete ve skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).
Nebo můžete rovnou zde přejít na další tematické články:
Peníze a money mindset
Váš soused je milionář
Práce s myslí
Ikigai pro podnikání
Video marketing

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Mohlo by vás zajímat