Pinterest je vizuální platforma určená k vyhledávání inspirace. Prakticky funguje jako kombinace vyhledávače a sociální sítě. Pro tvůrce a podnikatele má tu výhodu, že vytvořené piny (příspěvky na Pinterestu) nezmizí v záplavě dalšího obsahu (jako to je na sociálních sítích). Vytvořené piny přivádí sledující a návštěvnost na váš web i roky po uveřejnění.
Další výhoda Pinterestu je, že se piny zobrazují ve výsledcích vyhledávání ve vyhledávačích a vidí je i ti, kdo nejsou na tuto platformu přihlášení.
Pinterest tedy může být vhodný způsob, jak získat zpětné odkazy, po kterých budou chodit relevantní zákazníci. Tím se stane jedním ze způsobů, jak stabilizovat své podnikání.
Na Pinterestu je registrovaných cca 1,2 milionu uživatelů v ČR, hlavně ženy 35+, které si sem chodí pro nákupní a kreativní tipy.
Pinterest je vhodný pro váš byznys, pokud podnikáte ve vizuálně atraktivní oblasti
Pinterest využijte k prezentaci svých produktů nebo služeb, budování značky a získávání nových zákazníků, pokud podnikáte v módě, interiérovém designu, cestování, jídle, kreativní tvorbě, svatbách, fitness a dalších, kde můžete vizuálně atraktivně ukázat, co děláte.
Můj příklad
V marketingu a business mentoringu jsem zveřejnila několik příspěvků, ale protože to není vizuálně atraktivní oblast, přivádějí jen minimální návštěvnost. Udělala jsem několik pinů a pak jsem přestala. Ale i po letech, kdy na Pinterestu nepracuji, přivádí na můj web 1-2 lidi měsíčně.
Naopak v projektu ProEvinku – pdf aktivity pro děti ke stažení – mi Pinterest přivádí na web stovky lidí měsíčně. Ti potom nakupují aktivity. V této oblasti podnikání se Pinterest vyplatí.
Jak zjistit, jestli se Pinterest hodí pro vaše podnikání – úvodní strategie
Tohle doporučení není úplně v souladu s algoritmem Pinterestu, ale je v souladu se strategií celého byznysu většiny podnikatelů. Jak děláte všechno (sítě, mailing atd.), většinou není kapacita na nějaké intenzivní několikaměsíční testování něčeho, co vůbec nemusí vyjít.
Proto vyzkoušejte udělat několik pinů – třeba 5. Postupně je během 1 týdne publikujte. Pak je nechte měsíc uležet a po měsíci se na ně koukněte. Kolik lidí je videlo? Kolik lidí si je uložilo? Kolik lidí se z nich dostalo na váš web?
Podle toho vyhodnoťte, jestli se do Pinterestu pustíte naplno, nebo to ještě zkusíte pomalu a nebo jestli využijete jinou strategii.
Jak funguje Pinterest algoritmus
Pokud se rozhodnete do Pinterestu opřít naplno, je vhodné pochopit jeho algoritmus.
(Jestli chcete pochopit jakýkoliv algoritmus, koukněte na video. V tom se naučíte uvidět, co vlastně algoritmus chce a jak se chovat, aby vás zobrazoval.)
Co funguje na Pinterest algoritmus:
- optimalizujte piny na klíčová slova – popis, název atd., ať jsou vaše piny dohledatelné,
- vytvářejte kvalitní obsah – vysoká kvalita obrázků a videí,
- podpořte engagement – vytvářejte nástěnky se svými i cizími piny, nechte ostatní své piny sdílet a sami buďte aktivní,
- nahrávejte nové piny pravidelně.
Jak tvořit příspěvky na pinterestu = piny
Příspěvku na Pinterestu se říká pin. V angličtině znamená “pin” špendlík nebo taky přišpendlit, připíchnout. Proto na pinterestu tvoříte nástěnky, připichujete tam své i cizí piny atd.
- Obrázky: Používejte kvalitní fotografie na výšku (doporučený poměr stran 2:3, např. 1000:1500px, minimální velikost je 600:900px).
- Videa: Pokud děláte video nápadové piny, dodržujte formát na výšku 9:16 a délku okolo 1 minuty.
- Popisy: Využívejte klíčová slova a pište jasné a lákavé popisy, které motivují k akci.
- Text na obrázku: Přidejte nadpis, který upoutá pozornost a shrne obsah.
- CTA (výzva k akci): Nezapomeňte na výzvu k akci, jako například: „Klikněte pro více informací“ a určitě přidejte odkaz na svůj web (protože chcete, aby uživatelé nakupovali tam).
Co dávat do pinů
Obsah pinů na Pinterestu by měl být vizuálně atraktivní, hodnotný a relevantní pro cílovou skupinu. Např.:
Fotografie produktů, infografiky s rychlými tipy, moodboardy, motivační citáty, odkazy na články, krok za krokem návody, shrnutí blogových příspěvků, upoutávky na slevy, trendy inspirace, zákulisní obsah, piny propagující události, tipy a triky z oboru, příručky a checklisty, sezónní témata, výuková videa, před a po, dekorace, inspirace, návody atd.
Nástěnky na Pinterestu
Na Pinterestu vytváříte nástěnky, které umožňují organizovat vaše piny podle témat. Klíčové tipy:
- Udržujte nástěnky tematicky zaměřené.
- Pište popisy nástěnek s využitím klíčových slov.
- Přidávejte pravidelně piny (své i cizí), aby byla nástěnka aktivní.
Reklama na Pinterestu
Pinterest nabízí možnost placené reklamy, tzv. Promoted Pins, která vám umožní:
- Získat větší viditelnost u konkrétní cílové skupiny.
- Přivést návštěvníky přímo na váš web nebo e-shop.
- Zacílit na uživatele na základě jejich zájmů, demografie nebo klíčových slov.
Reklama na Pinterestu je méně konkurenční než na jiných platformách, což znamená, že může být cenově efektivnější. Zároveň na Pinterestu není tak široké spektrum uživatelů, jako třeba v Meta nebo Google.
Shrnutí
Pinterest může být skvělý zdroj návštěvnosti a příjmů pro vaše podnikání. Ať neztrácíte čas a prostředky, nejprve si ověřte, že je pro vás tou pravou platformou a potom se do ní pusťte naplno.
Může se stát stabilním zdrojem návštěvnosti vašeho webu a tím i funkčním nástrojem pro navyšování vašich příjmů.
A pokud chcete najít další způsoby a nástroje, koukněte na kurz Dodej stabilitu svému podnikání.