Téměř každý uživatel Facebooku je členem nějaké tematické skupiny. Lidé zde hledají zábavu, rady, inspiraci, tipy od mistrů z oboru nebo příležitost k diskusi. Skupiny na Facebooku také skrývají jednu velkou výhodu. Dají se využít pro váš byznys. Jak fungují a jak z nich vytěžit maximum?
Síla komunity
Lidé mají potřebu někam patřit a usilují o prostor, ve kterém by mohli sdílet své zážitky, postřehy a názory. A přesně tohle jim nabízejí Facebookové skupiny.
Jednou z možností, jak se svým podnikáním v digitálním světě uspět, je vytvořit si komunitu lidí. Zvýšíte povědomí o své značce (tou může být i vaše osoba) a vytvoříte prostředí pro lidi, kteří mají podobné zájmy jako vy. Dvě mouchy jednou ranou.
Učebnicovým příkladem komunitní síly je skupina #HolkyzMarketingu, která vznikla, aby propojila všechny ženy zajímající se o marketing, reklamu a online prostředí. Nyní má skupina více než 25 000 členů a pomáhá všem holkám, ženám, maminkám a studentkám v jejich profesním i osobním rozvoji. Najdete zde nabídky práce, školení, workshopy, kurzy i zábavu. A tak to má být.
Má to pro mě smysl?
Řekněme, že máte své podnikání a chcete ho podpořit Facebookovou skupinou. To je skvělé, ale nejdřív je nutné položit si několik základních otázek.
- Mám na správu skupiny dostatek času?
- Zvládnu to sám/sama?
- Mám představu o tom, kdo by měl být součástí skupiny?
- Vím, že je nutné vymyslet strategii i pro něco, co se zdá být tak jednoduché?
- Jsem ochotný/á investovat do skupiny část své kreativity a energie?
- Má to pro můj obor smysl?
Pokud byly vaše odpovědi kladné, pokračujme v krasojízdě.
Začátky jsou těžké a uspějí jen ti, kteří vydrží
Nejprve proveďte malý brainstorming. K čemu má skupina sloužit a co od ní očekávám? Pro koho bude určena a co v ní budu sdílet? Mám již databázi lidí, které do ní pozvu nebo budu muset vytvořit propagační kampaň? Další důležité otázky, které vám budou po zodpovězení sloužit jako bytelná strategie.
Založili jste si skupinu. Prošli jste si kompletní nastavení a upravili možnosti soukromí, sdílení a vzhledu skupiny. Nastavili jste si pravidla skupiny (např. členové zde mohou/nemohou sdílet obchodní nabídky). Obal by tedy byl. Nyní už jen zbývá vytvořit obsah, pozvat a nalákat nové členy a rozproudit skupinu k životu.
Ze začátku to bývá těžké, protože je ve skupině málo aktivity a členové se většinou ostýchají cokoli sdílet. Proto je dobré si do začátku sehnat někoho, kdo na vaše příspěvky bude reagovat a ideálně sdílet své vlastní. Říkejme mu pracovně roztleskávač. Skupina se většinou stává aktivní, když získá cca 250-300 členů. Výzva přijata!
Ve skupině to musí žít a proudit, aby se dále rozrůstala. Postupem času se skupina rozroste, protože ji členové budou sdílet dál (pokud pro ně bude přínosem). Můžete na Facebooku najít podobné skupiny a oslovit lidi se stejnými zájmy ke vzájemné spolupráci. Nakonec z toho budou čerpat všechny zúčastněné strany.
Obsah je král
Každý podnikatel je jiný a podle toho se odvíjí i obsah, který na sociálních sítích sdílí. Mohu vám dát pouze jednu univerzální radu: Buďte sami sebou. Myslím si, že autentičnost a upřímnost jsou dnes velice oceňované hodnoty. Vsaďte na ně a postupem času se vám to vrátí. Pokud jste momentálně bez nápadu, můžete se inspirovat mými osvědčenými tipy.
- Vymyslete tematické příspěvky, které budete pravidelně sdílet
Například: Pondělní knižní výzva. Každé pondělí budete sdílet jednu knihu, která vás něčím nadchla a vyzvete členy skupiny, aby do komentářů sdíleli tu jejich. Nikdy nezapomeňte na výzvu k akci!
- Domluvte se s někým zajímavým z oboru a natočte s ním rozhovor
Můžete zvolit i formu živého vysílání. Během přímého přenosu vám členové mohou pokládat otázky a vy na ně rovnou odpovídat. Interaktivní skupiny mají velký úspěch. A živá vysílání má algoritmus facebooku rád. Upozorňuje, že někdo z vašich přátel vysílá online.
- Vytvořte anketu k zamyšlení
Vytvořte anketu s nějakou kontroverzní otázkou, abyste členy donutili k diskusi. Jen tak se rozproudí život ve vaší skupině. Vy tím také získáte zdroj nekonečné inspirace.
- Vyzvěte členy ke sdílení
Skupiny, ve kterých to žije, facebook automaticky promuje, navrhuje dalším členům se přidat a současným členům posílá upozornění. Vaším cílem jako majitele skupiny je tam mít živo. Čím více lidí do ní přispívá, sdílí a komentuje, tím lepší to je.
Takže pokud jste třeba fotografka, vyzvěte členy své skupiny třeba ke sdílení vlastních fotek na dané téma.
Dovolit nebo nedovolit propagaci?
V každé skupině je to jiné, ale já jsem pro dovolit. Můžete dovolit třeba jen v určité dny a nebo na určitá témata, aby se ze skupiny nestalo jen místo na reklamu a lidi už nebavil obsah. Ale, pokud se budou členové některé dny moci propagovat, hodně vám to zvýší aktivitu ve skupině a to se bude facebooku líbit.
Takže je na zvážení, jestli a jak dovolit propagaci.
V mé byznysové skupině je propagace dovolená v rámci nedělních nabídek.
Být správcem facebookové skupiny a umět ji využít ve svůj prospěch může být těžké. Pokud ale dobře promyslíte, co od skupiny očekáváte, jaké lidi v ní chcete mít a co můžete nabídnout, jsem přesvědčená, že to zvládnete.
A pokud vás zajímá, jak rozproudit podnikání nejen pomocí skupiny, přidejte se do mé skupiny pro růst vašeho byznysu Společně nahoru,