Jaké doklady, faktury a účetní náležitosti FB reklamy je třeba ve svém podnikání řešit a také kdy je třeba řešit externí účetní, o tom je shrnutí tematického týdne z facebookové skupiny Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu). Autorkou je Martina Nýčová, účetní a autorka projektu Studovna účetnictví a daní.
PONDĚLÍ:
DOKLADY
Většina z vás už podniká, ale jestlipak máte nějaký systém v organizaci dokladů související s podnikáním?? Všem mým klientům doporučuji tisknout si doklady průběžně nebo je ukládat do příslušných složek v počítači.
Pokud budete doklady tisknout, tak si určitě vytiskněte a založte do šanonu:
- všechny výpisy z bankovního účtu,
- všechny faktury, které jste vystavili, ale i ty obdržené,
- shromáždit si na jednu hromádku účtenky, které souvisí s podnikáním.
Pokud doklady budete ukládat elektronicky, doporučuji si vše ukládat do jedné složky a zálohovat na nějakém externím disku. Opakuji zálohovat!!!
Mě vyhovuje systém složek následujícím způsobem: ROK (například 2020) si rozdělím na podsložky. Pokud nejste plátci DPH, je fajn si udělat podsložky výpisy z bankovního účtu + ROK, faktury vydané + rok, přijaté+rok a ostatní.
Až si začnete připravovat daňové přiznání, uděláte si i podsložku DPFO2020 (daň z příjmů fyzických osob) a tam si uložit i průběžné verze, výpočty, přehledy na zdravotní pojišťovnu a Českou správu sociálního zabezpečení.
Samozřejmě můžete udělat i kombinaci elektronicky mít faktury a fyzicky účtenky. Zákon nepředepisuje, jak přesně musíte archivovat. Je ovšem fajn si zvolit jeden systém a ten si držet.
V následujícím obrázku uvádím příklad organizace složek:
VBÚ – výpis z bankovního účtuFAP – faktura přijatá
FAV – faktura vydaná
DPFO – daň z příjmů fyzických osob
DPH – pro plátce DPH nebo identifikované osoby, tato složka by pak měla podsložky měsíců popř. čtvrtletí, za které se odvádí DPH.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY.
ÚTERÝ:
FAKTURY
Dost často se mě ptáte, jak je vystavovat?
- excelu/wordu – zde pozor na číslování faktur, musí jít opravdu za sebou, ne mít třeba dvakrát fakturu číslo 3
,
- program v počítači – buď si můžete pořídit rovnou daňovou evidenci nebo stačí jen fakturační program, který bývá levnější a bez nutnosti pravidelných aktualizací,
- program na internetu – iDoklad, Fakturoid… obecně bývá zdarma jen do několika odběratelů, pak se musí platit,
- automatický prodej – SimpleShop – platí se tuším 4% z faktur, FAPI – roční poplatek.
Co je důležité, aby program uměl – alespoň do začátku (než se vám začne plést do života DPH?
- Určitě správně vystavit fakturu – což umí asi každý program.
- Označit zaplacenou fakturu.
- A hlavě vyjet sestavu, ve které je uveden seznam zaplacených faktur a celkovou částku zaplacených faktur za určité období, což je podklad pro daňové přiznání.
A když se vám začne motat do života DPH, je fajn si pořídit program přímo na daňovou evidenci. Jaké jsou výhody oproti práce jen přes daňový portál?
- v programu jasně uvidíte, kdy a co jste podali,
- pokud musíte podat dodatečné daňové přiznání, lehce navážete na to původní,
- jasně uvidíte, které faktury přijaté jste již zahrnuli do přiznání a které ne. Program na to sám upozorní.
Pokud mi klienti předávají faktury fyzicky, mám ráda, když je na nich napsán datum zaplacení. Pro klienta je to potvrzení, že fakturu zaplatil a pro ně ulehčení s párování s bankou
A málem bych zapomněla číslování faktur: Ideálně, aby zde byl obsažen i rok například 20xxx nebo 2020xxx nebo xxx-2020.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY.
STŘEDA:
Co si ještě pohlídat na konci roku?
- zkontrolovat si zaplacené zálohy na zdravotní a sociální pojištění (pozor 6 měsíců se platily jen zálohy do minima),
- zamyslet se, jaké daňové úlevy mohu použít pro rok 2020 a případně si nějaké dozařídit ( nejčastěji penzijko, životko, dary neziskovým organizacím, úroky z hypotéky) a zajistit si potvrzení,
- označit si zaplacené faktury a ty nezaplacené faktury urgovat- na to klienti dost často zapomínají,
- sečíst si příjmy za rok 2020 – vše, co jste obdrželi v souvislosti s vašim podnikáním,
- identifikovaná osoba – zkontrolovat si, jestli jste podali daňové přiznání k DPH, když jste měli,
- na závěr si spočítat, kolik přibližně budu doplácet na daních a pojištěním – abyste v dubnu nebyly překvapeni částkou a měli čas si naspořit na doplatky,
- pokud platíte minimální zálohy zdravotní a sociální pojištění, tak zvažte, jestli se vám nevyplatí přechod na paušální daň.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY.
ČTVRTEK:
Účetní
Máte účetní, která vám zpracovává všechna daňová přiznání?
Pokud ano, zajímáte se o to, co konkrétně přiznáváte finančnímu úřadu? Měli byste, protože za svá podaná daňová přiznání a stav zpracování svých dokladů odpovídáte vy a nikdo jiný. Udělá-li chybu účetní, udělali jste ji vlastně vy a až konkrétní důsledky si vyřizujete dodatečně mezi vámi a účetní – náhrada škody apod.
Ještě nemáte účetní a chtěli byste?
Jasně, každý by chtěl spolehlivou účetní. Jenže jak ji poznat?
- určitě dejte na reference z okolí,
- projděte si web Komory certifikovaných účetních www.komora-ucetnich.cz – členství v komoře není povinné, ale tito účetní museli složit celkem 8 zkoušek v prvním stupni, musí dodržovat etický kodex a kontinuálně se vzdělávat,
- zjistěte si nabídky jednotlivých účetních a dejte na svoji intuici,
- dost často se ptáte na cenu – pokud je nízká oproti konkurenci, měli byste zbystřit,
- účetní bude chtít s vámi podepsat smlouvu.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY.
PÁTEK:
Reklama na Facebooku
Spustili jste první reklamu na Facebooku a přišla vám faktura? Tak zbystřete.
Pokud máte svoji BP zapsanou jako podnikající stránku, přijde vám faktura bez DPH. Pro vás to znamená, že se stáváte tzv. identifikovanou osobou (dále IO) a do 15. dnů musíte poslat přihlášku k DPH jako IO. Spolu s přihláškou pošlete rovnou i fakturu od Facebooku. Finanční úřad vás zaregistruje a vy musíte začít podávat daňové přiznání, když v daném měsíci obdržíte fakturu – vždy do 25. dne po měsíci, ve kterém jste obdrželi fakturu.
Například faktura za reklamu přijde v listopadu, do 25. prosince podáváte daňové přiznání k DPH. Pokud termín spadá na svátek, sobotu, neděli, platí následující pracovní den. Od této chvíle se stáváte tzv. „plátcem DPH“ pro přeshraniční plnění, tedy pokud budete fakturovat nebo obdržíte fakturu mimo ČR, musíte zpozornět a dohledat si, jak konkrétně v dané situaci postupovat.
Pokud máte rádi přehled a chcete se dále vzdělávat a vše si ohledně administrativy řešit sami, můžeme se potkávat na FB stránce Studovna účetnictví a daní nebo ve skupině Studovna účetnictví a daní – podpůrná skupina. Jsem vám také k dispozici na individuální konzultace. Před konzultací mi zašlete rámcově vaše dotazy, zpracuji zápisky, celý hovor nahrávám a nahrávku máte k dispozici Konzultace | martinanycova.cz.
A nebo také můžete začít odebírat můj Newsletter zdarma a už vám neunikne žádná novinka pro OSVČ Newsletter | martinanycova.cz.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY.
Více tematických týdnů najdete ve skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).
Nebo můžete rovnou zde přejít na další tematické články:
Peníze a money mindset
Váš soused je milionář
Ikigai pro podnikání
Dosahování cílů
Práce s myslí