Influencer marketing je druh marketingu, kdy naše produkty nebo služby propaguje vlivná osobnost.
Může to být celebrita v pravém slova smyslu (herečka, zpěvák), nebo internetová osobnost (působí pomocí YouTube nebo sociálních sítí (Instagram, TikTok, Facebook, LinkedIn)).
Tyto osobnosti ovlivňují a inspirují své sledující a můžou je motivovat i k nákupu.
❔Jak začít spolupracovat s influencery
Ideální je neoslovovat influencery hromadně, ale protřídit je. Kouknout se, co který dělá, jak pracuje se svým publikem a dobře promyslet, jestli s vámi (a vaším produktem) taková spolupráce ladí.
Pokud ano, influencerovi napište. Je to „jen“ člověk, takže mu pište lidsky, vyzdvihněte, proč jste si vybrali konkrétně jeho a jak bude spolupráce prospěšná oběma stranám.
Počítejte s tím, že influenceři bývají často zaneprázdnění a neodepisují hned.
🔎 Kde hledat influencery
Koukněte na tabulku influencerů a tam si někoho vyberte.
Další možností je hledat na sítích a nebo se inspirovat u svých klientů, jaké influencery sledují, co je typově zajímá.
Také lze využít různé další marketingové nástroje, které influencery propojují.
📆 Kdy zapojit do kampaně influencery
Kdykoliv chcete zaujmout velké publikum a váš produkt / služba ladí s influencerem a jeho publikem.
💰 Jaké jsou ceny influencer kampaní
S menšími influencery lze pracovat na základě barteru (výměnný obchod – oni vám udělají propagaci, vy jim dáte produkt, službu). Pro kampaň s většími influencery je potřeba platit. Ceny jsou různé, můžeme se odrazit od ceny 1 Kč za zobrazení.
✨ Co je důležitější, než cena a počet zobrazení
Za mě je důležitější afinita influencera s jeho publikem. Česky řešeno, jak blízký vztah influencer se svým publikem má, jestli ho jeho sledující opravdu následují a dají na jeho názor.
Obvykle je afinita mnohem vyšší u menších influencerů. Když mají komunitu pár tisíc lidí se specifickým zájmem nebo ve specifické životní situaci, je vliv influencera a jeho názoru mnohem vyšší, než když má stovky tisíc sledujících z různých zájmových i věkových skupin.
V kampaních můžete využít oboje. Pokud bych spouštěla v ČR novou velkou značku a bylo by potřeba rozšířit její jméno, volila bych velké influencery i přes menší afinitu.
Pokud bych chtěla prodeje, volila bych menší influencery, kteří by přímo doporučili můj produkt.
💯Jak získat z influencer kampaně maximum
Dobře promyslete, jestli je daný influencer vhodný pro váš produkt a jestli jeho sledující jsou vaši ideální klienti. Pokud tohle vypadá dobře, domlouvejte podmínky.
Já ráda domlouvám s influencery různé tipy obsahu. Např. jen stories, které budou do 24 hodin pryč mi nedávají smysl.
Také doporučuji s influencerem domluvit, že můžu jejich obsah využívat taky – např. přesdílet na svých sítích, využít ve své reklamě, dát na svůj web / eshop k produktu.
Celkem dobrá strategie je dát influencerovi specifický slevový kód pro jeho publikum na nákup vašeho zboží. Tím můžete navýšit okamžité prodeje a může se vám vrátit i celá investice do influencera.
Další doporučení
- Mít s influencerem sepsanou smlouvu. Stačí rámcově, ale vyjasnit si, co dostanete a co za to dáte.
- Vyhodnotit výsledky influencer kampaně, ať víte, jestli se vám daná spolupráce vyplatila, nebo ne. Cílem jsou samozřejmě peníze, ale také sledující, nové kontakty do databáze, zvýšení povědomí o vaší značce.
Ideálním nástrojem na vyhodnocování je Google Analytics (pokud se v nich příliš neorientujete, koukněte na článek Proč a jak začít používat GA4)
- Influencer marketing zapojte do celkového marketingového mixu a nechte ho podpořit vaše další kampaně