SEO (zkratka ze sousloví Search Engine Optimization) je soubor aktivit, které zvyšují organickou (neplacenou) nalezitelnost vašeho webu ve vyhledávačích.
Dělá se to optimalizací pro uživatele (odpovídáte na jeho otázky kvalitním obsahem), použitím klíčových slov (dostatečně hledaná a relevantní) a splněním technických parametrů.
Cílem SEO aktivit je zvýšit návštěvnost webu organicky (z Vyhledávačů a AI) a tím navýšit zisky.
Pokud chcete SEO pochopit v souvislosti s celým marketingem tak, aby pracovalo pro vás, přidejte se na kurz SEO s dotací 82% pro každého z ČR.
Kdy vás Google a jiné vyhledávače doporučí?
Jakýkoliv vyhledávací nástroj vás doporučí, když bude váš web nejlepší odpovědí na hledačovu otázku. A to nejlepší z pohledu obsahu (komplexnost, souvislosti), technických parametrů (rychlost načítání webu, responzivita), ale i přehlednosti (čitelnost, kontrast barev, nadpisy, odstavce).
Zásadní parametry pro lepší dohledatelnost
1. Obsah
Kvalitní obsah je nejdůležitějším parametrem. Bez takového obsahu web dohledatelný nebude.
Obsah tvořte hlavně pro uživatele, ne pro SEO. Ať se dobře čte, předává hodnotné informace, podpoří cestu zákazníka a prodej (interní prolinkování, tlačítka).
Klíčová slova:
Přirozeně začleňte relevantní, dostatečně hledaná a rozumně konkurenční klíčová slova do textu, titulků, nadpisů, meta tagů a URL.
Délka obsahu:
Delší, podrobný obsah má větší šanci na lepší umístění.
Aktualizace:
Pravidelná aktualizace starších článků pomáhá v lepší dohledatelnosti.
Multimédia:
Přidejte obrázky, videa a grafiky se správnými popisy k obohacení obsahu.
2. Struktura stránky
Pro SEO i dohledatelnost v AI je důležité, jak je stránka strukturovaná.
Nadpisy (Headings):
Správné použití H1 (hlavní nadpis je právě 1 na každé stránce), H2, H3 a dalších pro hierarchii obsahu.
Strukturovaný text:
Krátké odstavce, odrážky, číslování, tabulky.
Interní odkazy:
Propojení obsahu mezi stránkami vašeho webu.
URL:
Krátké, přehledné, obsahující klíčové slovo.
3. Meta tagy
Meta data mají nižší váhu, než obsah. Pro AI vyhledávání nemají žádnou váhu. Ale i tak stojí za to se jimi zabývat, protože vám mohou pomoci v klasickém SEO a meta popisek vám pomůže navýšit proklikovost z vyhledávací stránky (SERP) na váš web.
Meta titulek (Title tag):
Krátký, výstižný, obsahující hlavní klíčové slovo, max. 50–60 znaků.
Meta popis (Meta description):
Shrnutí obsahu stránky, max. 150–160 znaků.
Alt tagy:
Popis obrázků pomocí klíčových slov.
4. Uživatelská přívětivost (UX)
Responzivní design:
Optimalizace pro mobily, tablety i desktop.
Rychlost načítání stránky:
Web by měl být rychlý (doporučuje se do 2 sekund). Rychlost svého webu si změřte tady.
Jednoduchá navigace:
Jasné menu a snadný pohyb po webu.
Čitelnost:
Použití čitelného fontu, kontrastu a dobré struktury textu.
5. Technické SEO
Strukturovaná data:
Použití schema.org pro lepší pochopení obsahu vyhledávači.
SSL certifikát:
HTTPS zajišťuje zabezpečený přenos dat.
Canonical tagy:
Zabránění duplicitnímu obsahu.
XML sitemap:
Pro lepší indexaci stránky vyhledávači.
Robots.txt:
Řízení přístupu vyhledávacích robotů.
6. Klíčová slova
Přirozené použití relevantních klíčových slov – short tail (krátkých – např. auto) i long tail (specifických – ojeté auto bazar praha).
Primární klíčové slovo:
Použití v titulku, URL, meta popisu, H1 a prvním odstavci.
Sekundární klíčová slova:
Rozšíření obsahu o související termíny.
7. Obrázky a multimédia
Optimalizace velikosti obrázků:
Rychlé načítání díky menším souborům.
Alt text:
Popis obrázku obsahující klíčová slova.
Formát obrázků:
Moderní formáty jako WebP.
Pokud se chcete SEO naučit dělat, koukněte na můj kurz s dotací 82%
Další otázky a témata od mých SEO klientů
Jak být první na Google?
Pro Google platí pravidla SEO vypsaná výše. Pokud se chcete se svým webem dostat na 1. stranu Google, doporučuji se podívat, jak na tom jste teď. Pokud se teď na nějaké výrazy zobrazujete na 2. straně Google, optimalizujte je.
Pokud se váš web zatím nezobrazuje, najdete klíčové slovo, které je relevantní, dostatečně hledané, spíše méně konkurenční a vytvořte SEO optimalizovaný obsah.
Ve vyhledávání na Google vám může pomoci firemní profil na Google.
Zároveň se nabízí otázka, na jaké slovo chcete být první na Google. Protože na vaše jméno nebo IČO tam už jste. Cíl je ale být na 1. straně pro ty hledače, kteří vás ještě neznají a díky SEO na vás narazí.
Jak se nechat doporučovat v AI (např. ChatGPT)?
Vytvářejte kvalitní a aktualizovaný obsah. Podrobně je vše popsané ve článku AI SEO versus konvenční SEO aneb Jak se dostat do vyhledávačů i chatuGPT. Prozradím jednu nejzásadnější věc – aby vás AI mohla vyhledat, musí o vás vědět.
Je SEO mrtvé?
Ne, SEO se neustále vyvíjí. Vzestup AI mění přístup, ale SEO zůstává zásadní pro organickou viditelnost.
Navíc hodně záleží na cílové skupině vašeho projektu. Když přišel Google na trh, vypadalo to, že Seznam.cz jako vyhledavač skončí. Nestalo se tak, má stále svoje věrné uživatele.
Jak dlouho bude SEO fungovat?
Tato otázka souvisí s otázkou výše. Dokud budou existovat vyhledávače, bude SEO důležité. Ty budou existovat tak dlouho, dokud budou existovat cílové skupiny, které je budou používat. Každopádně je nutné přizpůsobit svůj web a projekt technologiím, jako je AI.
Jak se změní SEO po vzestupu AI?
- Důraz na kvalitu: AI bude upřednostňovat obsah s nejvyšší hodnotou.
- Kontext a záměr: SEO se více zaměří na pochopení záměru uživatele.
- Hlasové vyhledávání: Roste význam přirozených frází.
Je lepší SEO, PPC, sítě nebo emailing?
Záleží na cílech:
- SEO: Dlouhodobá viditelnost a návštěvnost.
- PPC: Rychlé výsledky, ale nákladné.
- Sítě: Dobré pro budování komunity.
- Emailing: Efektivní pro udržování vztahu se zákazníky s vysokým konverzním poměrem.
Má smysl investovat do SEO?
Ano, pokud plánujete dlouhodobě růst organické návštěvnosti a věnujete se obsahovému marketingu.
Kdy dělat SEO?
- Když chcete tvořit hodnotný obsah.
- Při redesignu webu nebo jeho spuštění.
- Pokud chcete stabilizovat podnikání a chcete dlouhodobou organickou návštěvnost.
Kolik času a peněz stojí napsat dobrý SEO článek?
- Průměrně 6 hodin (včetně výzkumu, SEO optimalizace, vytvořením s pomocí A1, meta popisů, vložením do webu a zakomponováním do cesty zákazníka).
- Průměrné náklady na SEO článek se vším všudy je 4 500 Kč. S tím, že takový článek přivádí návštěvnost a prodává.
Pokud chcete takový článek vytvořit ode mě (v kombinaci s mým týmem), napište.
Kolik stojí vstupní SEO audit?
Záleží, co v rámci auditu dostanete. Já dělám malé SEO audity za 3-5 000 Kč. V rámci nich se zorientuji na webu, najdu slabá místa, najdu největší potenciál k růstu a navrhnu konkrétní postup, jak toho docílit včetně návrhu klíčových slov.
Pokud chcete SEO audit, ozvěte se.
Jaké jsou důležité faktory SEO?
- Kvalita obsahu.
- Rychlost načítání stránky.
- Responzivita (mobilní optimalizace).
- Strukturovaná data.
- Zpětné odkazy.
Proč nejde zapnout SEO?
SEO není jednorázový nástroj, ale kontinuální proces. Vyžaduje plánování, analýzu a dlouhodobou práci.
Jaké nástroje k měření SEO použít
- Pozice webu ve vyhledávačích, hledanost klíčových slov atd. v nástoji Collabim nebo Marketing Miner.
[Já pracuji v Collabimu a mám s nimi domluvenou výhodnější cenu pro své klienty. Po registraci, když budete mít otevřený Collabim, klikněte tady a nabídka se vám zobrazí] - Na jaká slova se zobrazujete na Google a jak hodně na vás uživatelé klikají najdete v Google Search Console.
- Pro ověření návštěvnosti – z jakých zdrojů a na jaké vstupní stránky lidé chodí zjistíte v Google Analytics.
Pokud chcete SEO sami rozumět, dělat ho a i ho vyhodnotit, koukněte na můj kurz SEO s dotací 82% pro každého z ČR.