Web je v rekonstrukci. Objednávky a veškeré služby však fungují normálně.
mentorka Lucie

5 zásad etického marketingu aneb jak dělat marketing eticky a ziskově

Nastartujte své podnikání

Proč dělá někdo marketing neeticky? Tlačí, využívá strach, zatajuje fakta nebo záměrně cílí na snadno oklamatelné lidi?

Myslím, že je to proto, že si neumí vydělat jinak. Vidí jen okamžité zisky a vůbec je nenapadne, že existuje způsob, jak si vydělat mnohem víc férovým způsobem.

Často také nevidí, že si těmito taktikami zavírají možnosti k dlouhodobým ziskům, spolupracem a doporučování. Špatnou zkušenost si totiž lidé řeknou skoro vždy.

Poslední příčina neetického marketingu je zoufalství. Prostě nutně potřebují peníze, takže se uchýlí k tvrdším metodám.

Jak tedy dělat ziskový marketing eticky?

Dodržujte 5 zásad etického marketingu:

1. Mluvte o svém skutečném záměru, cíli

Věřte tomu nebo ne, lidé upřímnost ocení. 

Často slyším různé poradce říkat, že je pro ně nejdůležitější pomáhat lidem. Ale je to opravdu tak? Vždyť je to jejich práce a za tu potřebují dostat zaplaceno, potřebují živit své rodiny.

Představte si, že děláte například výživové poradenství a zvete lidi na úvodní konzultaci zdarma. Přijde první, věnujete mu 30 minut času, návaznou placenou službu si nekoupí, ale konzultace proběhla skvěle. Jste na sebe pyšní, jak jste dobře poradili.

Podobně to probíhá při druhé a třetí konzultaci. U čtvrté už začínáte cítit frustraci. Vždyť jste si dnes ještě nic nevydělali. Začnete trochu tlačit na pilu. Říkáte věty typu: „Nikdy nezhubnete, pokud nevyužijete této nabídky.‟ a podobně.

Proč o tom píšu? Na této situaci je jasně viditelné, že pomoc lidem nestačí. V dnešním světě prostě potřebujeme peníze.

Výživovému poradci ze situace výše bych poradila, ať prodává úvodní konzultaci za poplatek. Klidně minimální, ale ať věnuje čas jen lidem, kteří do sebe chtějí investovat.

A ano, přijde jich na konzultaci méně, než když by byla zdarma. Celkový výdělek ale bude vyšší. (Pokud vás zajímá jak začít s podnikáním a prodejem, koukněte na můj kurz Rozjeď své podnikání online).

2. Nezamlčujte fakta – odkomunikujte “nevýhodu” jako “výhodu”

Setkáváte se s klienty jen offline a máte pocit, že jste v nevýhodě oproti všem online konzultantům dostupným z celého světa? Z tohoto pohledu ano, máte nevýhodu.

Ale pojďte se na to podívat z druhé strany. Jaká je výhoda setkání naživo? Pokud jste výživový poradce, tak je to jasně možnost přeměření a převážení napřímo. Navíc jsou osobní setkání psychologicky více zavazující pro vaše klienty a snáz dosáhnou požadovaných výsledků.

3. Miřte na svépravnou cílovou skupinu

Je v pořádku dělat produkty a služby pro děti, seniory nebo nemocné. Za mě je ale důležité nezapomenout komunikovat i s příbuznými a dalšími zodpovědnými osobami.

Např. produkty pro děti by měly být komunikovány i s rodiči. Jasně, dítě lze nadchnout ke koupi mnohem snadněji, ale to vnímám jako tu neetickou část. Dítě v 5 letech se většinou neumí správně rozhodnout, jestli si danou věc má koupit nebo ne – prostě po ní touží.

4. Vyhněte se zastrašování a nátlaku

„To už ale nikdy nezhubnete, když neuděláte/nekoupíte xyz…”

Někdy chceme, potřebujeme, aby už někdo nakoupil. Máme tlak sami na sebe. V těchto chvílích doporučuju nádech, výdech.

Vzbudit potřebu k okamžité koupi jde i bez tlačení a vyhrožování.

„Jasně, konzultaci si můžete koupit kdykoliv, ale když koupíte dnes, dostanete jako bonus ještě webinář dle svého výběru v hodnotě 950Kč.”

Kromě bonusů můžete využívat předprodej, limitovanou slevu atd..

Nevymýšlejte si a nepřekrucujte

Provalená lež vám může hodně pokazit reputaci. A to je něco, co se napravuje hodně, hodně těžko. Nedávejte v sázku své úspěšné podnikání. Říkejte věci narovinu. Tak, jak jsou. Vždycky.

Někdy jsou situace, ve kterých jsme hodně citově zainteresovaní a pravda nás zraňuje. V tomto případě si dejte odstup a sdílejte o trochu později.

Svým klientům říkám, ať sdílí “od prdele vejš”. To znamená, že když jsou v pr*, ať nesdílí. Ať si tam pobydou, situaci si vyřeší a potom, až se budou cítit lépe a uvidí, že se odráží ode dna, můžou začít sdílet.

Moje největší sdílení bylo v létě 2022, kdy jsem díky chybě musela doplatit 140 000 Kč. S takovou investicí jsem nepočítala, neměla jsem tolik peněz v záloze a ty, co jsem měla, jsem chtěla použít na nepracovní léto. 

Tohle 15 minutové video mi přineslo okamžitě 3 objednávky 1. běhu programu Cesta ke stabilnímu podnikání, každou v hodnotě 10 000 Kč a v dalších dnech dalších 6.

Takže doporučuju upřímnost.

A moje další zkušenosti s etickým marketingem?

Díky upřímnosti a tomu, že říkám věci narovinu, ke mně přichází klienti. Chtějí totiž mentora, který ukáže vlastní čísla a zákulisí. Chtějí podporu a zároveň realistická očekávání.

Pokud vás taky zajímá zákulisí byznysu, úspěchy i neúspěchy, přidejte se do facebookové Společně nahoru (skupina pro růst vašeho podnikání), tam vše sdílím.

A nebo pojďme rovnou spolupracovat. Napište mi.

Mohlo by vás zajímat

Další články

Přejít nahoru