Mentorka Lucie

5 zásad etického marketingu aneb jak dělat marketing eticky a ziskově

Proč dělá někdo marketing neeticky? Tlačí, využívá strach, zatajuje fakta nebo záměrně cílí na snadno oklamatelné lidi?

Myslím, že je to proto, že si neumí vydělat jinak. Vidí jen okamžité zisky a vůbec je nenapadne, že existuje způsob, jak si vydělat mnohem víc férovým způsobem.

Často také nevidí, že si těmito taktikami zavírají možnosti k dlouhodobým ziskům, spolupracem a doporučování. Špatnou zkušenost si totiž lidé řeknou skoro vždy.

Poslední příčina neetického marketingu je zoufalství. Prostě nutně potřebují peníze, takže se uchýlí k tvrdším metodám.

Jak tedy dělat ziskový marketing eticky?

Dodržujte 5 zásad etického marketingu:

1. Mluvte o svém skutečném záměru, cíli

Věřte tomu nebo ne, lidé upřímnost ocení. 

Často slyším různé poradce říkat, že je pro ně nejdůležitější pomáhat lidem. Ale je to opravdu tak? Vždyť je to jejich práce a za tu potřebují dostat zaplaceno, potřebují živit své rodiny.

Představte si, že děláte například výživové poradenství a zvete lidi na úvodní konzultaci zdarma. Přijde první, věnujete mu 30 minut času, návaznou placenou službu si nekoupí, ale konzultace proběhla skvěle. Jste na sebe pyšní, jak jste dobře poradili.

Podobně to probíhá při druhé a třetí konzultaci. U čtvrté už začínáte cítit frustraci. Vždyť jste si dnes ještě nic nevydělali. Začnete trochu tlačit na pilu. Říkáte věty typu: „Nikdy nezhubnete, pokud nevyužijete této nabídky.‟ a podobně.

Proč o tom píšu? Na této situaci je jasně viditelné, že pomoc lidem nestačí. V dnešním světě prostě potřebujeme peníze.

Výživovému poradci ze situace výše bych poradila, ať prodává úvodní konzultaci za poplatek. Klidně minimální, ale ať věnuje čas jen lidem, kteří do sebe chtějí investovat.

A ano, přijde jich na konzultaci méně, než když by byla zdarma. Celkový výdělek ale bude vyšší. (Pokud vás zajímá jak začít s podnikáním a prodejem, koukněte na můj kurz Rozjeď své podnikání online).

2. Nezamlčujte fakta – odkomunikujte “nevýhodu” jako “výhodu”

Setkáváte se s klienty jen offline a máte pocit, že jste v nevýhodě oproti všem online konzultantům dostupným z celého světa? Z tohoto pohledu ano, máte nevýhodu.

Ale pojďte se na to podívat z druhé strany. Jaká je výhoda setkání naživo? Pokud jste výživový poradce, tak je to jasně možnost přeměření a převážení napřímo. Navíc jsou osobní setkání psychologicky více zavazující pro vaše klienty a snáz dosáhnou požadovaných výsledků.

3. Miřte na svépravnou cílovou skupinu

Je v pořádku dělat produkty a služby pro děti, seniory nebo nemocné. Za mě je ale důležité nezapomenout komunikovat i s příbuznými a dalšími zodpovědnými osobami.

Např. produkty pro děti by měly být komunikovány i s rodiči. Jasně, dítě lze nadchnout ke koupi mnohem snadněji, ale to vnímám jako tu neetickou část. Dítě v 5 letech se většinou neumí správně rozhodnout, jestli si danou věc má koupit nebo ne – prostě po ní touží.

4. Vyhněte se zastrašování a nátlaku

„To už ale nikdy nezhubnete, když neuděláte/nekoupíte xyz…”

Někdy chceme, potřebujeme, aby už někdo nakoupil. Máme tlak sami na sebe. V těchto chvílích doporučuju nádech, výdech.

Vzbudit potřebu k okamžité koupi jde i bez tlačení a vyhrožování.

„Jasně, konzultaci si můžete koupit kdykoliv, ale když koupíte dnes, dostanete jako bonus ještě webinář dle svého výběru v hodnotě 950Kč.”

Kromě bonusů můžete využívat předprodej, limitovanou slevu atd..

Nevymýšlejte si a nepřekrucujte

Provalená lež vám může hodně pokazit reputaci. A to je něco, co se napravuje hodně, hodně těžko. Nedávejte v sázku své úspěšné podnikání. Říkejte věci narovinu. Tak, jak jsou. Vždycky.

Někdy jsou situace, ve kterých jsme hodně citově zainteresovaní a pravda nás zraňuje. V tomto případě si dejte odstup a sdílejte o trochu později.

Svým klientům říkám, ať sdílí “od prdele vejš”. To znamená, že když jsou v pr*, ať nesdílí. Ať si tam pobydou, situaci si vyřeší a potom, až se budou cítit lépe a uvidí, že se odráží ode dna, můžou začít sdílet.

Moje největší sdílení bylo v létě 2022, kdy jsem díky chybě musela doplatit 140 000 Kč. S takovou investicí jsem nepočítala, neměla jsem tolik peněz v záloze a ty, co jsem měla, jsem chtěla použít na nepracovní léto. 

Tohle 15 minutové video mi přineslo okamžitě 3 objednávky 1. běhu programu Cesta ke stabilnímu podnikání, každou v hodnotě 10 000 Kč a v dalších dnech dalších 6.

Takže doporučuju upřímnost.

A moje další zkušenosti s etickým marketingem?

Díky upřímnosti a tomu, že říkám věci narovinu, ke mně přichází klienti. Chtějí totiž mentora, který ukáže vlastní čísla a zákulisí. Chtějí podporu a zároveň realistická očekávání.

Pokud vás taky zajímá zákulisí byznysu, úspěchy i neúspěchy, přidejte se do facebookové Společně nahoru (skupina pro růst vašeho podnikání), tam vše sdílím.

A nebo pojďme rovnou spolupracovat. Napište mi.

Naspoledy upraveno: 2.9.2023

Podělte se o článek s ostatními:

Chcete mít byznysovou podporu, strategický marketingový mozek a nápady ve službách pro své vlastní podnikání?

„Nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.”

Zažila jsem, nebojím se říci, ten nejlepší business mentoring – mentoring s Luckou.

Po společné hodině se mi neskutečně rozšířil úhel pohledu na mé podnikání a získala jsem energii na tvoření, protože vím přesně jak.

Potkaly jsme se v pátek a já hned o víkendu: předělala web, jsem aktivnější na sítích, mám rozšířenou cílovou skupinu, která by mě ani ve snu nenapadla, konečně mám představu jak uchopit magnet, vidím cestu, jak můžu růst a to hlavně, mám obrovskou chuť na tom všem pracovat.

Lucka má dar vidět a přemýšlet byznysově, nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.

A úplně nejlepší je, že jsem zůstala sama sebou, protože to celé postavila autenticky pro mě a velmi mi pomohla nastavit soustředění tam, kde má být a nerozptylovat se tím, co mi neslouží.

Alex Zikmundová a její zážitek z konzultace

„Tohle jsem nečekala.”

Objednala jsem si u Lucie Dědková návod Jak získat první klienty pro svoji službu.

Tohle jsem nečekala!

Videonávod jsem si musela pustit několikrát, protože jsem chtěla, aby se mi všechny informace důkladně vryly do paměti a abych nepřeslechla ani jediné slovo.

Přesto, že je to jen jedno video, je v něm hodně informací a pro mě AHA momentů.

Jsem začínající podnikatelka a chyby, které Lucka popsala, jsem udělala. Pokud s podnikáním začínáte, neváhejte, protože ušetříte mnoho času a energie!

Lucka vám řekne naprosto přesně a jasně, jak začít. A navíc půjdete do akce! Děkuji, Luci!

„Chtěla bych mít Tvůj mozek.”

To jsem v pátek při mentoringu Lucii řekla plná nadšení. Brada nestíhala časté otevírání úst v němém úžasu, kam ta holka na to chodí!

Lucka mi dala seznam tipů pro moje podnikání, získala jsem jiný náhled na to, jak to dělám a jak bych to mohla dělat fakt líp.

Hodina utekla velmi příjemně, hodně jsme se nasmály, což beru jako ukazatel toho, že Lucka není jen skvělá byznys mentorka a expert, ale i fajn člověk Moc ráda Lucku doporučuju všema deseti a myslím, že u mě nezůstane jen u jedné konzultace.

„Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych…”

Chtěla bych moc poděkovat Lucce za to, jak mě nastartovala. 🙏

Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych… Asi ale občas stačí málo, třeba že vás někdo malinko popostrčí a najednou se to rozhýbe všechno.

Jsem koučka, miluju to! Mám pocit, že nás relativně novopečených kouček je tu v onlinu teď mraky… cítíme se bezradně, male, nevýrazně a pozadu. A tak se občas bojíme udělat jakýkoliv krok… všechno jakoby bylo trapné, malé, nedostatečné, abychom překřičely ty davy koučů, co tu byli dávno před námi.😬

I když vím, že dodávám kvalitní službu. I když vím, že moje energie i dovednosti jsou prostě jedinečné. I když vnitřně prostě vím, že ty projekty v šuplíku jsou tady ve světě potřeba… tak jakýkoliv krok pro mě byl strašně těžký. Protože my nováčci jsme prostě totálně zahlcení tím vším, co musíme, co bychom měli, kde začít… web, brand, fotky, reference, prodejky, SEO, emailling 🙈🤯

Pak jsem nakoukla sem. (Do skupiny Společně nahoru (skupina pro podporu vašeho byznysu)).
Lucie si mě nějak v tom davu našla, aby se mě zeptala, co potřebuju. Dala mi pár rad. A mě se tak šíleně ulevilo 🙌 a najednou jsem vystřelila jak raketa.

Takže od včerejška jedu v jejích návodech a za jeden den jsem zvládla: …sepsat si konkrétní byznys plán a konečně se rozhodnout, že tam prostě dojdu 💪 …zaměřit se konečně na ty důležité věci a přestat dělat úplně všechno okolo… …vylézt konečně z ulity a začít se prezentovat na sítích… …vymyslet, jak podpořit kouče, jako jsem já…

Takže, Luci, jsem vám moc vděčná. A až projedu všechny ty programy postupně, tak se moc těším na viděnou na konzultaci 🥳 Děkuji a přeji všem krásný slunečný víkend.

Lucie Klátilová, kurz Rozjeď své podnikání online