Web je v rekonstrukci. Objednávky a veškeré služby však fungují normálně.
mentorka Lucie

Proč a jak začít používat Google Analytics 4 v podnikání

Úvodní stránka v GA4

Není možné se správně rozhodnout, pokud nemáte žádná data, žádné souvislosti. V podnikání vám tohle pomůžou zajistit Google Analytics. Čtěte dál a zjistěte, jak je začít snadno a rychle využívat.

Google analytics 4 jsou přesnější než předchozí verze Google Analytics Universal. Jasně vám ukáží, kam smysluplně a ziskově směřovat další kroky svého byznysu. A díky tomuto článku v nich hned najdete vše, co potřebujete.

Proč využívat jakékoliv analytiky

Představte si, že máte týdně 2 hodiny času na propagaci svého freelance byznysu. Čemu se budete věnovat? Článkům, mailingu, sociálním sítím? A kterým sítím?

Můžete prostě něco dělat a doufat, že to přinese očekávaný výsledek. A nebo se kouknete na data a zjistíte, které věci fungují lépe, než jiné.

Proč používat Google Analytics 4

Je to analytika založená na událostech. To znamená, že neměří jen kdo a kudy přijde na váš web, ale také, jak se u vás chová. Jestli scroluje, kliká, pustí video, stáhne, vyplní formulář nebo nakoupí. 

Díky tomu celkem přesně víte, jak se u vás lidé chovají a můžete tomu přizpůsobit marketing a byznys strategii.

Jak se vyznat v Google Analytics 4

Základní orientace v GA4:
Nalevo nahoře jsou 3 ikony – domů (domeček), přehledy (sloupcový graf), prozkoumat a reklama. Pokud s analytikami začínáte, zajímají vás jen přehledy.

Základní orientace v GA4

Pro začátek doporučuji sledovat 3 věci:

1) Z jakých zařízení k vám lidé chodí 

V přehledech kliknete na: Uživatel – Technologie – Přehled 

Najděte graf podle Platforma / kategorie zařízení. V něm uvidíte poměr lidí, kteří na váš web chodí z mobilu, desktopu a tabletu. Na většině webech převažují uživatelé z mobilu. 

Pokud je to tak i u vás, opravdu se zaměřte na responzivitu, ať váš web vypadá z mobilu dobře, vše je dobře vidět a funguje.

Nejvíc návštěvníků chodí z mobilu. Majitelé webu ale tuto informaci často podcení a nepřizpůsobí obsah prohlížení na mobilu. Nemožnost kliknout, překrývající se obrázky nebo příliš malý text způsobí, že návštěvník odejde.

2) Odkud k vám lidé chodí

V přehledech kliknete na: Životní cyklus – Akvizice – Akvizice návštěvnosti zdroj/médium

V tabulce pod grafem uvidíte, z jakých zdrojů na váš web přichází návštěvníci. Zároveň vidíte, jakým způsobem (médiem) se k vám dostali.

Zdroje: facebook, google, email, instagram, weby
Média: referral – odkazy; organic – výsledky přirozeného vyhledávání (ne placená reklama)

Odkud vám chodí nejvíc návštěvnosti? A sedí tato čísla k úsilí, které na dané místo vynakládáte?

Často u klientů vidím, že zaměřují příliš mnoho energie na sociální sítě, i když by se jim mnohem více vyplatilo rozdělit pozornost mezi SEO a sítě – měli by potom vyšší návštěvnost i vyšší zisky.

Jak to máte vy?

Pokud si nejste jistí, jaký další krok ve svém byznysu na základě těchto dat udělat, napište mi. Koukneme se na to společně.

3) Kam k vám lidé chodí

Poslední věc, na kterou se pro začátek podívejte je, na jaké konkrétní stránky k vám uživatelé chodí.

To je zásadní informace pro stabilizaci vašeho podnikání

Jako freelanceři nebo malé firmy většinou nemáte kapacitu ani finance na optimalizaci všeho. Naštěstí to není ani potřeba. V duchu paretova pravidla stačí upravit 20% stránek, které dělají 80% zisku (vlivu, konverzí, čehokoliv). (Víc o paretově pravidle v podnikání najdete tady.)

V GA4 to najdete, když kliknete na Přehledy – Životní cyklus – Zapojení – Vstupní stránka.

V tabulce pod grafem vidíte seznam stránek, přes které uživatelé vstoupili na váš web. Co bylo to první, co viděli. A místa, přes která vstupuje dostatečné množství návštěvníků je potřeba optimalizovat.

Jak optimalizovat strategická místa na svém webu

Jde toho dělat hodně – SEO, cesta zákazníka, UX, sbírání kontaktů, copy, prodej.

Za mě je zásadní stále dělat jen 20% kroků – ale strategických, které vedou k 80% účinku (změn, navýšení, zisků atd.). Více v kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.

Jeden konkrétní příklad:

🟡👉 Zjistíte, že překvapivě hodně lidí k vám chodí organicky na dva roky neaktualizovaný článek. Stále je hodnotný a pro uživatele užitečný, ale nekoresponduje s vaší současnou nabídkou.

Během půl hodiny článek pročtete, doplníte tam několik obsahových informací. Také přidáte prokliky na svůj lead magnet, hodnotná videa na YouTube a služby.

Nakonec článku zformuluje přínos svých služeb a dáte výzvu k nezávazné poptávce.

30 minut času vám tedy zajistí získávání nových kontaktů pomocí lead magnetu, nové sledující na YouTube, řadu lidí, kteří vás začnou sledovat později, ale koukli se na video a taky pravidelné poptávky.


🟡👉 Pokud se tenhle krok vyplatil, můžete pokračovat dál – optimalizovat článek z pohledu vyhledávačů (SEO), zrecyklovat ho na příspěvky na sociální sítě a tím si zvýšit návštěvnost a tím pádem počet konverzí.

Jestli vám podobné přemýšlení dává smysl a chcete ho využít pro svůj byznys, koukněte na kurz Dodej stabilitu svému podnikání

Díky pomalému půlročnímu kurzu si takhle postupně nastavíte stabilně rostoucí byznys.

Ale zpět k analytikám:

Co nastavit v GA4

Odstraňte sebe (svoji IP adresu) z měření

Ať máte data o chování na webu od skutečných uživatelů a nezapočítává se tam vaše chování. To by hodně zkreslovalo realitu.

Jdeme na to:

  1. Vlevo dole klikněte na ozubené kolečko (Administrátor) – 2. sloupeček – datové streamy, kliknu na stream, jdu dolů.
  2. Najdu konfigurace nastavení značky, dole nastavení, vpravo zobrazit vše.
  3. Po zobrazení všeho najdu Definování interní návštěvnosti – vyloučíme sebe (wifi, data, asistentky, webaře atd.).
  4. Vytvořit – název (např. moje návštěvnost doma), vybírám ip adresa se rovná (vyplním svoji IP – najdete ji tady. 
  5. Přidat podmínku – dám ip dat, asistentky a dalších.. 
  6. Potom kliknete vpravo nahoře na vytvořit.
Vyloučete své IP adresy i svého týmu, ať nemáte zkreslené výsledky.

Dále je potřeba nastavit konverze, měnu, dobu ukládání dat a další.

Pošlu vám krátký návod do mailu. Získáte ho tady:

A pokud si chcete vše ke svému podnikání v poklidném tempu a hlavně strategicky nastavit, přidejte se do kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.

Nepůjdeme s kanónem na vrabce, ale budeme dělat jen potřebné strategické kroky, které posunou váš malý byznys na novou, stabilní úroveň.

Kromě analytik děláme SEO, web, cestu zákazníka, pyramidu produktů a další. Koukněte se na podrobnosti

Mohlo by vás zajímat

Další články

Jak ušetřit na obalech v e-shopu

aneb jak mít náklady na logistiku pod kontrolou Tento článek vznikl ze souhrnu tématického týdne ve facebookové skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho podnikání). Autorem je Naďa Vostrčilová, přepravní asistentka. Máte svůj

Přečíst více »
Přejít nahoru