qltvqdkn7x1oo0wmwazx5cd7c7h1pz
Mentorka Lucie

Proč a jak začít používat Google Analytics 4 v podnikání

Není možné se správně rozhodnout, pokud nemáte žádná data, žádné souvislosti. V podnikání vám tohle pomůžou zajistit Google Analytics. Čtěte dál a zjistěte, jak je začít snadno a rychle využívat.

Google analytics 4 jsou přesnější než předchozí verze Google Analytics Universal. Jasně vám ukáží, kam smysluplně a ziskově směřovat další kroky svého byznysu. A díky tomuto článku v nich hned najdete vše, co potřebujete.

Proč využívat jakékoliv analytiky

Představte si, že máte týdně 2 hodiny času na propagaci svého freelance byznysu. Čemu se budete věnovat? Článkům, mailingu, sociálním sítím? A kterým sítím?

Můžete prostě něco dělat a doufat, že to přinese očekávaný výsledek. A nebo se kouknete na data a zjistíte, které věci fungují lépe, než jiné.

Proč používat Google Analytics 4

Je to analytika založená na událostech. To znamená, že neměří jen kdo a kudy přijde na váš web, ale také, jak se u vás chová. Jestli scroluje, kliká, pustí video, stáhne, vyplní formulář nebo nakoupí. 

Díky tomu celkem přesně víte, jak se u vás lidé chovají a můžete tomu přizpůsobit marketing a byznys strategii.

Jak se vyznat v Google Analytics 4

Základní orientace v GA4:
Nalevo nahoře jsou 3 ikony – domů (domeček), přehledy (sloupcový graf), prozkoumat a reklama. Pokud s analytikami začínáte, zajímají vás jen přehledy.

Základní orientace v GA4

Pro začátek doporučuji sledovat 3 věci:

1) Z jakých zařízení k vám lidé chodí 

V přehledech kliknete na: Uživatel – Technologie – Přehled 

Najděte graf podle Platforma / kategorie zařízení. V něm uvidíte poměr lidí, kteří na váš web chodí z mobilu, desktopu a tabletu. Na většině webech převažují uživatelé z mobilu. 

Pokud je to tak i u vás, opravdu se zaměřte na responzivitu, ať váš web vypadá z mobilu dobře, vše je dobře vidět a funguje.

Nejvíc návštěvníků chodí z mobilu. Majitelé webu ale tuto informaci často podcení a nepřizpůsobí obsah prohlížení na mobilu. Nemožnost kliknout, překrývající se obrázky nebo příliš malý text způsobí, že návštěvník odejde.

2) Odkud k vám lidé chodí

V přehledech kliknete na: Životní cyklus – Akvizice – Akvizice návštěvnosti zdroj/médium

V tabulce pod grafem uvidíte, z jakých zdrojů na váš web přichází návštěvníci. Zároveň vidíte, jakým způsobem (médiem) se k vám dostali.

Zdroje: facebook, google, email, instagram, weby
Média: referral – odkazy; organic – výsledky přirozeného vyhledávání (ne placená reklama)

Odkud vám chodí nejvíc návštěvnosti? A sedí tato čísla k úsilí, které na dané místo vynakládáte?

Často u klientů vidím, že zaměřují příliš mnoho energie na sociální sítě, i když by se jim mnohem více vyplatilo rozdělit pozornost mezi SEO a sítě – měli by potom vyšší návštěvnost i vyšší zisky.

Jak to máte vy?

Pokud si nejste jistí, jaký další krok ve svém byznysu na základě těchto dat udělat, napište mi. Koukneme se na to společně.

3) Kam k vám lidé chodí

Poslední věc, na kterou se pro začátek podívejte je, na jaké konkrétní stránky k vám uživatelé chodí.

To je zásadní informace pro stabilizaci vašeho podnikání

Jako freelanceři nebo malé firmy většinou nemáte kapacitu ani finance na optimalizaci všeho. Naštěstí to není ani potřeba. V duchu paretova pravidla stačí upravit 20% stránek, které dělají 80% zisku (vlivu, konverzí, čehokoliv). (Víc o paretově pravidle v podnikání najdete tady.)

V GA4 to najdete, když kliknete na Přehledy – Životní cyklus – Zapojení – Vstupní stránka.

V tabulce pod grafem vidíte seznam stránek, přes které uživatelé vstoupili na váš web. Co bylo to první, co viděli. A místa, přes která vstupuje dostatečné množství návštěvníků je potřeba optimalizovat.

Jak optimalizovat strategická místa na svém webu

Jde toho dělat hodně – SEO, cesta zákazníka, UX, sbírání kontaktů, copy, prodej.

Za mě je zásadní stále dělat jen 20% kroků – ale strategických, které vedou k 80% účinku (změn, navýšení, zisků atd.). Více v kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.

Jeden konkrétní příklad:

🟡👉 Zjistíte, že překvapivě hodně lidí k vám chodí organicky na dva roky neaktualizovaný článek. Stále je hodnotný a pro uživatele užitečný, ale nekoresponduje s vaší současnou nabídkou.

Během půl hodiny článek pročtete, doplníte tam několik obsahových informací. Také přidáte prokliky na svůj lead magnet, hodnotná videa na YouTube a služby.

Nakonec článku zformuluje přínos svých služeb a dáte výzvu k nezávazné poptávce.

30 minut času vám tedy zajistí získávání nových kontaktů pomocí lead magnetu, nové sledující na YouTube, řadu lidí, kteří vás začnou sledovat později, ale koukli se na video a taky pravidelné poptávky.


🟡👉 Pokud se tenhle krok vyplatil, můžete pokračovat dál – optimalizovat článek z pohledu vyhledávačů (SEO), zrecyklovat ho na příspěvky na sociální sítě a tím si zvýšit návštěvnost a tím pádem počet konverzí.

Jestli vám podobné přemýšlení dává smysl a chcete ho využít pro svůj byznys, koukněte na kurz Dodej stabilitu svému podnikání

Díky pomalému půlročnímu kurzu si takhle postupně nastavíte stabilně rostoucí byznys.

Ale zpět k analytikám:

Co nastavit v GA4

Odstraňte sebe (svoji IP adresu) z měření

Ať máte data o chování na webu od skutečných uživatelů a nezapočítává se tam vaše chování. To by hodně zkreslovalo realitu.

Jdeme na to:

  1. Vlevo dole klikněte na ozubené kolečko (Administrátor) – 2. sloupeček – datové streamy, kliknu na stream, jdu dolů.
  2. Najdu konfigurace nastavení značky, dole nastavení, vpravo zobrazit vše.
  3. Po zobrazení všeho najdu Definování interní návštěvnosti – vyloučíme sebe (wifi, data, asistentky, webaře atd.).
  4. Vytvořit – název (např. moje návštěvnost doma), vybírám ip adresa se rovná (vyplním svoji IP – najdete ji tady. 
  5. Přidat podmínku – dám ip dat, asistentky a dalších.. 
  6. Potom kliknete vpravo nahoře na vytvořit.
Vyloučete své IP adresy i svého týmu, ať nemáte zkreslené výsledky.

Dále je potřeba nastavit konverze, měnu, dobu ukládání dat a další.

Pošlu vám krátký návod do mailu. Získáte ho tady:

A pokud si chcete vše ke svému podnikání v poklidném tempu a hlavně strategicky nastavit, přidejte se do kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.

Nepůjdeme s kanónem na vrabce, ale budeme dělat jen potřebné strategické kroky, které posunou váš malý byznys na novou, stabilní úroveň.

Kromě analytik děláme SEO, web, cestu zákazníka, pyramidu produktů a další. Koukněte se na podrobnosti

Naspoledy upraveno: 21.9.2023

Podělte se o článek s ostatními:

Chcete mít byznysovou podporu, strategický marketingový mozek a nápady ve službách pro své vlastní podnikání?

„Nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.”

Zažila jsem, nebojím se říci, ten nejlepší business mentoring – mentoring s Luckou.

Po společné hodině se mi neskutečně rozšířil úhel pohledu na mé podnikání a získala jsem energii na tvoření, protože vím přesně jak.

Potkaly jsme se v pátek a já hned o víkendu: předělala web, jsem aktivnější na sítích, mám rozšířenou cílovou skupinu, která by mě ani ve snu nenapadla, konečně mám představu jak uchopit magnet, vidím cestu, jak můžu růst a to hlavně, mám obrovskou chuť na tom všem pracovat.

Lucka má dar vidět a přemýšlet byznysově, nikdy jsem neměla efektivnější mentoring.

A úplně nejlepší je, že jsem zůstala sama sebou, protože to celé postavila autenticky pro mě a velmi mi pomohla nastavit soustředění tam, kde má být a nerozptylovat se tím, co mi neslouží.

Alex Zikmundová a její zážitek z konzultace

„Tohle jsem nečekala.”

Objednala jsem si u Lucie Dědková návod Jak získat první klienty pro svoji službu.

Tohle jsem nečekala!

Videonávod jsem si musela pustit několikrát, protože jsem chtěla, aby se mi všechny informace důkladně vryly do paměti a abych nepřeslechla ani jediné slovo.

Přesto, že je to jen jedno video, je v něm hodně informací a pro mě AHA momentů.

Jsem začínající podnikatelka a chyby, které Lucka popsala, jsem udělala. Pokud s podnikáním začínáte, neváhejte, protože ušetříte mnoho času a energie!

Lucka vám řekne naprosto přesně a jasně, jak začít. A navíc půjdete do akce! Děkuji, Luci!

„Chtěla bych mít Tvůj mozek.”

To jsem v pátek při mentoringu Lucii řekla plná nadšení. Brada nestíhala časté otevírání úst v němém úžasu, kam ta holka na to chodí!

Lucka mi dala seznam tipů pro moje podnikání, získala jsem jiný náhled na to, jak to dělám a jak bych to mohla dělat fakt líp.

Hodina utekla velmi příjemně, hodně jsme se nasmály, což beru jako ukazatel toho, že Lucka není jen skvělá byznys mentorka a expert, ale i fajn člověk Moc ráda Lucku doporučuju všema deseti a myslím, že u mě nezůstane jen u jedné konzultace.

„Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych…”

Chtěla bych moc poděkovat Lucce za to, jak mě nastartovala. 🙏

Kdyby mi někdo řekl, že mě někdo pár větami odsekne z místa, kde se motám v kruzích už několik měsíců, nevěřila bych… Asi ale občas stačí málo, třeba že vás někdo malinko popostrčí a najednou se to rozhýbe všechno.

Jsem koučka, miluju to! Mám pocit, že nás relativně novopečených kouček je tu v onlinu teď mraky… cítíme se bezradně, male, nevýrazně a pozadu. A tak se občas bojíme udělat jakýkoliv krok… všechno jakoby bylo trapné, malé, nedostatečné, abychom překřičely ty davy koučů, co tu byli dávno před námi.😬

I když vím, že dodávám kvalitní službu. I když vím, že moje energie i dovednosti jsou prostě jedinečné. I když vnitřně prostě vím, že ty projekty v šuplíku jsou tady ve světě potřeba… tak jakýkoliv krok pro mě byl strašně těžký. Protože my nováčci jsme prostě totálně zahlcení tím vším, co musíme, co bychom měli, kde začít… web, brand, fotky, reference, prodejky, SEO, emailling 🙈🤯

Pak jsem nakoukla sem. (Do skupiny Společně nahoru (skupina pro podporu vašeho byznysu)).
Lucie si mě nějak v tom davu našla, aby se mě zeptala, co potřebuju. Dala mi pár rad. A mě se tak šíleně ulevilo 🙌 a najednou jsem vystřelila jak raketa.

Takže od včerejška jedu v jejích návodech a za jeden den jsem zvládla: …sepsat si konkrétní byznys plán a konečně se rozhodnout, že tam prostě dojdu 💪 …zaměřit se konečně na ty důležité věci a přestat dělat úplně všechno okolo… …vylézt konečně z ulity a začít se prezentovat na sítích… …vymyslet, jak podpořit kouče, jako jsem já…

Takže, Luci, jsem vám moc vděčná. A až projedu všechny ty programy postupně, tak se moc těším na viděnou na konzultaci 🥳 Děkuji a přeji všem krásný slunečný víkend.

Lucie Klátilová, kurz Rozjeď své podnikání online