Není možné se správně rozhodnout, pokud nemáte žádná data, žádné souvislosti. V podnikání vám tohle pomůžou zajistit Google Analytics. Čtěte dál a zjistěte, jak je začít snadno a rychle využívat.
Google analytics 4 jsou přesnější než předchozí verze Google Analytics Universal. Jasně vám ukáží, kam smysluplně a ziskově směřovat další kroky svého byznysu. A díky tomuto článku v nich hned najdete vše, co potřebujete.
Proč využívat jakékoliv analytiky
Představte si, že máte týdně 2 hodiny času na propagaci svého freelance byznysu. Čemu se budete věnovat? Článkům, mailingu, sociálním sítím? A kterým sítím?
Můžete prostě něco dělat a doufat, že to přinese očekávaný výsledek. A nebo se kouknete na data a zjistíte, které věci fungují lépe, než jiné.
Proč používat Google Analytics 4
Je to analytika založená na událostech. To znamená, že neměří jen kdo a kudy přijde na váš web, ale také, jak se u vás chová. Jestli scroluje, kliká, pustí video, stáhne, vyplní formulář nebo nakoupí.
Díky tomu celkem přesně víte, jak se u vás lidé chovají a můžete tomu přizpůsobit marketing a byznys strategii.
Jak se vyznat v Google Analytics 4
Základní orientace v GA4:
Nalevo nahoře jsou 3 ikony – domů (domeček), přehledy (sloupcový graf), prozkoumat a reklama. Pokud s analytikami začínáte, zajímají vás jen přehledy.

Pro začátek doporučuji sledovat 3 věci:
1) Z jakých zařízení k vám lidé chodí
V přehledech kliknete na: Uživatel – Technologie – Přehled
Najděte graf podle Platforma / kategorie zařízení. V něm uvidíte poměr lidí, kteří na váš web chodí z mobilu, desktopu a tabletu. Na většině webech převažují uživatelé z mobilu.
Pokud je to tak i u vás, opravdu se zaměřte na responzivitu, ať váš web vypadá z mobilu dobře, vše je dobře vidět a funguje.

2) Odkud k vám lidé chodí
V přehledech kliknete na: Životní cyklus – Akvizice – Akvizice návštěvnosti zdroj/médium
V tabulce pod grafem uvidíte, z jakých zdrojů na váš web přichází návštěvníci. Zároveň vidíte, jakým způsobem (médiem) se k vám dostali.
Zdroje: facebook, google, email, instagram, weby
Média: referral – odkazy; organic – výsledky přirozeného vyhledávání (ne placená reklama)
Odkud vám chodí nejvíc návštěvnosti? A sedí tato čísla k úsilí, které na dané místo vynakládáte?
Často u klientů vidím, že zaměřují příliš mnoho energie na sociální sítě, i když by se jim mnohem více vyplatilo rozdělit pozornost mezi SEO a sítě – měli by potom vyšší návštěvnost i vyšší zisky.
Jak to máte vy?
Pokud si nejste jistí, jaký další krok ve svém byznysu na základě těchto dat udělat, napište mi. Koukneme se na to společně.
3) Kam k vám lidé chodí
Poslední věc, na kterou se pro začátek podívejte je, na jaké konkrétní stránky k vám uživatelé chodí.
To je zásadní informace pro stabilizaci vašeho podnikání
Jako freelanceři nebo malé firmy většinou nemáte kapacitu ani finance na optimalizaci všeho. Naštěstí to není ani potřeba. V duchu paretova pravidla stačí upravit 20% stránek, které dělají 80% zisku (vlivu, konverzí, čehokoliv). (Víc o paretově pravidle v podnikání najdete tady.)
V GA4 to najdete, když kliknete na Přehledy – Životní cyklus – Zapojení – Vstupní stránka.
V tabulce pod grafem vidíte seznam stránek, přes které uživatelé vstoupili na váš web. Co bylo to první, co viděli. A místa, přes která vstupuje dostatečné množství návštěvníků je potřeba optimalizovat.
Jak optimalizovat strategická místa na svém webu
Jde toho dělat hodně – SEO, cesta zákazníka, UX, sbírání kontaktů, copy, prodej.
Za mě je zásadní stále dělat jen 20% kroků – ale strategických, které vedou k 80% účinku (změn, navýšení, zisků atd.). Více v kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.
Jeden konkrétní příklad:
🟡👉 Zjistíte, že překvapivě hodně lidí k vám chodí organicky na dva roky neaktualizovaný článek. Stále je hodnotný a pro uživatele užitečný, ale nekoresponduje s vaší současnou nabídkou.
Během půl hodiny článek pročtete, doplníte tam několik obsahových informací. Také přidáte prokliky na svůj lead magnet, hodnotná videa na YouTube a služby.
Nakonec článku zformuluje přínos svých služeb a dáte výzvu k nezávazné poptávce.
30 minut času vám tedy zajistí získávání nových kontaktů pomocí lead magnetu, nové sledující na YouTube, řadu lidí, kteří vás začnou sledovat později, ale koukli se na video a taky pravidelné poptávky.
🟡👉 Pokud se tenhle krok vyplatil, můžete pokračovat dál – optimalizovat článek z pohledu vyhledávačů (SEO), zrecyklovat ho na příspěvky na sociální sítě a tím si zvýšit návštěvnost a tím pádem počet konverzí.
Jestli vám podobné přemýšlení dává smysl a chcete ho využít pro svůj byznys, koukněte na kurz Dodej stabilitu svému podnikání.
Díky pomalému půlročnímu kurzu si takhle postupně nastavíte stabilně rostoucí byznys.
Ale zpět k analytikám:
Co nastavit v GA4
Odstraňte sebe (svoji IP adresu) z měření
Ať máte data o chování na webu od skutečných uživatelů a nezapočítává se tam vaše chování. To by hodně zkreslovalo realitu.
Jdeme na to:
- Vlevo dole klikněte na ozubené kolečko (Administrátor) – 2. sloupeček – datové streamy, kliknu na stream, jdu dolů.
- Najdu konfigurace nastavení značky, dole nastavení, vpravo zobrazit vše.
- Po zobrazení všeho najdu Definování interní návštěvnosti – vyloučíme sebe (wifi, data, asistentky, webaře atd.).
- Vytvořit – název (např. moje návštěvnost doma), vybírám ip adresa se rovná (vyplním svoji IP – najdete ji tady.
- Přidat podmínku – dám ip dat, asistentky a dalších..
- Potom kliknete vpravo nahoře na vytvořit.

Dále je potřeba nastavit konverze, měnu, dobu ukládání dat a další.
Pošlu vám krátký návod do mailu. Získáte ho tady:
A pokud si chcete vše ke svému podnikání v poklidném tempu a hlavně strategicky nastavit, přidejte se do kurzu Dodej stabilitu svému podnikání.
Nepůjdeme s kanónem na vrabce, ale budeme dělat jen potřebné strategické kroky, které posunou váš malý byznys na novou, stabilní úroveň.
Kromě analytik děláme SEO, web, cestu zákazníka, pyramidu produktů a další. Koukněte se na podrobnosti