Budování značky je běh na dlouhou trať, osvojíte-li si ale principy efektivní PR propagace v médiích, výrazně si zkrátíte cestu k cíli.
Laba Media se zamýšlí nad tím, jak nejjednodušeji proniknout do povědomí spotřebitelů a potvrzuje, že to jednoznačně zařídí PR neboli vztahy s veřejností.
„Neobvolávejte hned TV Nova a Prima, aby s vámi natočily reportáž, to přijde až časem. Doporučujeme začít pozvolna a k cíli kráčet krůček po krůčku,” vysvětluje Gabriela Kokešová ze společnosti Laba.
V tomto článku se dozvíte, jak na to.
Proč je PR prostřednictvím médií efektivní?
Na to mají odpověď statistiky z různých marketingových zdrojů:
Už jen těchto pár čísel stačí k tomu, abyste zvážili budování brandu vystupováním v médiích, a to nejen digitálních, ale i tištěných.
Ačkoliv mají online reklamní formáty mnohem vyšší dosah, nesnižuje to význam pokrytí tištěných médií.
Představte si výsledky PR kampaně, kterou zpropagujete v digitálních i tištěných médiích. Povědomí o své značce rozšíříte daleko rychleji než výběrem jednoho formátu.
Je možné dělat PR jako jednotlivec/freelancer?
Určitě! Poslechněte si Byznysovou jednohubku s Janou Pokornou. Pokud chcete přepis videa, najdete ho tady.
Nyní se podíváme na to, proč vůbec uvažovat o budování značky vystupováním v médiích.
Proč je vystupování v médiích pro PR důležité?
Jednoslovná odpověď: důvěryhodnost
Klíčové pozitivum objevování se v médiích jsme už nakousli: obrovský dosah, který budete díky zmínce v různých reklamních formátech mít. To ale není jediná výhoda. Další benefit je totiž důvěra, kterou veřejnost v mediální formáty má.
Britská reklamní agentura Radiocentre provedla ve spolupráci s Evropskou komisí průzkum, v němž zjistila, že „rádio je nejdůvěryhodnějším médiem pro 61 % lidí ve Spojeném království. Televize je hned za ním, s 53% důvěryhodností.” Mediální magnát Craig Nolden vysvětluje, proč jsou rádio a televize tak efektivní při budování značky.
- Televize je se svou schopností vizuálního vyprávění příběhů (v angličtině se říká visual storytelling) a obrovskou sledovaností mocným nástrojem předávání informací širokému publiku.
„Podmanivost televizních programů přitahuje diváky, čehož byste měli využít k rozšiřování příběhu své značky, který zarezonuje,” doporučuje Nolden. - Rádio posluchače doprovází kdekoliv a kdykoliv a nabízí mu soukromé propojení bez nutnosti soustředit se na vizuál. Dostupnost činí z rádia stálého společníka na cestách a umožňuje efektivně zacílit informace na dobu, kdy sedíte v autě a někam cestujete.
„Rádio využijte k publikaci rozhovorů, zábavných segmentů a propagačních zpráv o své značce,” doporučuje Nolden.
Jak postupovat, abyste svou značku úspěšně zpropagovali v médiích? Více než kdy jindy přemýšlejte nad svými schopnostmi.
Internet je prostředí plné lží, kde může kdokoliv takřka neomezeně předstírat, že je expertem na cokoliv. Vybraná média ale ukáží vaši pravou „tvář” a je snadné ztratit důvěryhodnost a kredibilitu.
Dostat se do médií není tak složité, o to těžší je udělat dobrý první dojem.
Komunikační expertka Helena Bouchezová shromáždila několik tipů, jak na úspěšnou sebeprezentaci v médiích.
#1 - Mluvte jen o tom, čemu 100% rozumíte
Když tvrdíte, že něčemu 100% rozumíte a jste na to expert, média od vás očekávají hluboké znalosti a nepřeberné množství zkušeností. Lidé v médiích (například reportéři nebo moderátoři) předpokládají, že snadno a jednoduše odpovíte na jakoukoliv otázku, která se k danému tématu váže.
„Pokud nejste na uvedené téma odborník a neznáte ho naprosto dokonale, radši s rozhovorem nesouhlaste,“ varuje ve své knize stratéžka Judy Jernuddová.
„Místo toho pomozte producentovi najít někoho, kdo je kvalifikovaný o daném tématu mluvit a vzdělávat ostatní.“ Jernuddová zdůrazňuje, že v očích veřejnosti (i té mediální) stoupnete v ceně, uznáte-li, že něčemu dokonale nerozumíte, a dáte prostor někomu jinému.
#2 - Jasně v médiích vysvětlete, čeho se týká vaše odbornost
Jednou z největších stížností, kterou od lidí v médiích uslyšíte, je, že vlastně nechápou, co jakožto experti děláte.
„Největší prohřešek proti všem reklamním poučkám je odbýt dotaz na oborové zaměření slovy: Podívejte se na webovou stránku, tam zjistíte více informací,” poukazuje Bouchezová.
Vždy byste měli být schopni jednou nebo dvěma větami vysvětlit, co děláte a nejlépe to zabalit do šťavnatého storytellingu.
„Média se zabývají vyprávěním příběhů a vás chtějí, protože vaše odbornost jim pomůže vytvořit 360° pohled na značku, která bude díky tomu pro publikum zajímavější a relevantnější.”
Jak využít storytelling pro své podnikání najdete ve článku Využijte sílu storytellingu.
#3 - Hýčkejte si integritu své značky
Když vám nabídnou rozhovor do televize (nebo podcastu), popřemýšlejte vždy o tématu a důsledcích, které pro vás coby tvůrce vyvstanou. Odpovídá diskuse tématu vaší značky a má potenciál ji posílit, nebo by mohla spíše poškodit její integritu? Jak na to? Představte si to na následujícím příkladu:
Judy Jernuddovou pozvali na rozhovor s Billem O’Reillym, aby promluvila o choulostivých nahrávkách Paris Hiltonové. Ta souhlasila, že přijde, ale pod podmínkou, že bude o tématu diskutovat pouze z hlediska poškození značky, nikoliv o Paris jako takové, která se už díky svému jménu „narodila jako značka“.
Diskuse o poškození značky poškozením pověsti, to je něco, co Jernuddová dělá, do pomluv celebrit se ale v žádném případě nepouští.
#4 - Neodmítejte vystoupení v médiích, týká-li se tématu, které děláte spíše okrajově; buďte ale na pozoru
Odborník na výživu, který napsal kuchařku, se může objevit v médiích a diskutovat o zdraví, životním stylu, vaření a dietách, protože všechna tato témata spolu souvisí. Pokud mu ale nabídnou rozhovor o time managementu, měl by si pečlivě promyslet, jestli k tomuto tématu má doopravdy co říci, a to i v případě, že jsou jeho schopnosti time-managementu skvělé.
Judy radí: „Pokud vám nabídnou příležitost mluvit o něčem mimo vaši odbornost, správná odpověď zní: ‚Víte, asi nejsem ten nejlepší člověk, co by měl o tomto tématu mluvit veřejně, ale rád/a vám najdu někoho, kdo odborníkem je.’” Jestli se ale jako expert cítíte a máte za sebou prokazatelné výsledky i v oboru, kterému se věnujete spíše okrajově, nebojte se o něm natočit rozhovor, ale napoprvé si vyberte menší, například regionální, rádio.
Jak se dostat do médií? Čeká vás dlouhá přípravná fáze a spousta práce „za kamerou”
Jak se sami dostat do médií se naučíte v super kurzu od Jany Pokorné – Odrazte se do médií. Sama jsem ho absolvovala a hodně mi pomohl.
Úspěšné představení své značky v médiích je mravenčí práce zahrnující pečlivou přípravu, mapování terénu a dřinu tzv. za kamerou. Stratéžka Saiansha Panangipalliová ve svém článku zmiňuje, že krokem č. 1 je představení své osoby (a značky) producentům pořadů v televizi a rádiu. A toto představení se dá „správně provést jen jednou, protože více příležitostí na utvoření dobrého prvního dojmu mít nebudete.” Jak tedy na to?
- Nepodceňte přípravu – Chcete-li zaujmout producenty pořadu, v němž se toužíte objevit, nezapomeňte sdělovat světu rozsah svých zájmů, smysluplné statistiky související s vaší značkou a prezentovat zcela nový nebo odlišný pohled na problém, který teď nejlépe všichni řeší.
- Buďte vizuální ještě před vystoupením v televizi/rádiu – Zatímco tištěná média se vyžívají spíše ve statistikách a tvrdých datech, online platformy preferují vizuální obsah.
Natočte videoklip o své službě nebo produktu a pošlete ho na televizní stanici; producent ocení záběry, podle kterých si udělá představu o tom, kdo jste a jaké hodnoty zastáváte.
- Zmapujte si „hřiště” – Míříte do regionální televize nebo rádia? Pečlivě si promyslete, s jakým tématem se půjdete prezentovat. Jakákoliv služba nebo produkt „mimo konkrétní regionální oblast” místní posluchače a diváky prostě zajímat nebude. Radši si počkejte a propagaci zahajte až ve chvíli, kdy budete mít k dispozici něco, za co vám místní „utrhají ruce”.
Máte hotovou přípravnou část? Teď je načase promyslet si, do jakých médií se vlastně chcete dostat.
V jakých médiích máte chtít být vidět a slyšet? Vsaďte na klasiku, ale okořeňte ji trochou moderního přístupu.
Možností, jak mediálně podpořit PR, je takřka nekonečno. Článek How to be Seen and Heard with Broadcast PR z roku 2023 doporučuje zaměřit se na klasiku – televizi a/nebo rádio, ale nebát se jít ještě dál, a to do novějších platforem – podcastů, YouTube a zkusit i TikTok.
Jak (a proč) se dostat do televize?
„Kdokoliv, kdo přemýšlí o mediální propagaci značky, jako první přijde s nápadem na spot v televizi. Pro mnohé je to vrchol PR aktivit,” zamýšlí se Julia Stollová ve své statistice.
A proč vlastně ne, když vezmeme v úvahu, že na území Česka vlastní televizi 88 % domácností, což znamená kolem 9 milionů lidí. „I kdyby si váš propagační post pustilo jen 1 % z nich, zhlédne jej 90 tisíc diváků. A to už je číslo, které dokáže divy,” ujišťuje Stollová.
Jak (a proč) se dostat do rádia?
Chcete, aby váš příběh slyšela hromada zaujatých posluchačů? Tak si dejte za cíl dostat se do rádia. Místní, regionální, celorepublikové; existuje velká spousta „rádií”, kde můžete slyšet svůj hlas.
Eva Hromádková z Obsahové agentury radí: „Proaktivní nabízení témat není jediná cesta do médií. Existuje další způsob, a to reakce na to, co už média řeší. Pokud například čtete článek, který se týká vašeho oboru a máte na věc úplně jiný názor než odborníci, pošlete autorovi svůj komentář – ideálně do hodiny od jeho zveřejnění.”
Jak (a proč) se dostat do podcastu?
V kyberprostoru se pohybuje přes 5 milionů lidí a více než 460 milionů posluchačů po celém světě. Podcasty jsou tím pádem nejrychleji rostoucím mediálním formátem, čehož musíte využít, protože ani rádiové stanice nemají takový dosah.
Jak je to se sociálními sítěmi typu TikTok?
Na sítích typu TikTok, Instagram nebo YouTube funguje tzv. influence marketing, tedy zbožšťování postav, které tyto platformy pravidelně zásobují obsahem. Spojíte-li síly s některým vlivným influencerem (někteří mají i několik milionů sledujících), získáte neopakovatelnou šanci dostat se do srdcí nejmladší skupiny nákupčích – Gen Z.
Chcete se naučit, jak se dostat do médií?
Jako sólopodnikatelé pravděpodobně nemáte rozpočet v desítkác tisíc na PR. A taky to není asi ta nejrozumější investice.
Víc by se vám vyplatilo (a vrátilo) investovat danou částku do reklamy na sítích a rozšířit si databázi.
Každopádně výstupy v médiích podpoří vaši expertízu, důvěryhodnost a celkově poptávku pro vás. Proto je super začít na PR dělat svépomocí.
Jak? To se dozvíte v super praktickém kurzu Odrazte se do médií od Jany Pokorné. Koukněte se na něj: