Přečtěte si marketingovou případovou studii o tom, kolik lidí reálně hlasuje.
(Pokud vás nezajímá kontext a chcete rovnou marketingově využitelná data, pokračujte dolů.)
Osobní pozadí celé zkušenosti s hlasovací soutěží
30.8., moje svatební ráno, na mě vyběhla reklama s podnikatelskou soutěží Nastartujtese. A protože jsem součástí projektu Epligo, chytré venkovní hry, který se tam hodil, rozhodla jsem se, že se přihlásíme. Možnost přihlásit se byla do 8.9..
Takže jsem to hned po svatbě začala řešit. Byl k tomu potřeba účet u komerčky a já byla v procesu měnění jména na všech dokladech, takže to bylo veselý.
V pátek 5.9. jsme měly vše splněné, odeslaly jsme přihlášku do soutěže. A protože to bylo všechno mega na knop, nečetla jsem úplně všechny podrobnosti.
Stačila mi část, že o vítězi rozhoduje porota, ale že nějakou cenu můžeme získat i za hlasování veřejnosti a to mě zaujalo. To totiž bylo něco, co jsme mohly ovlivnit. A navíc, mám celkem velkou komunitu – přes 10K lidí v mailingu, 7K členů v aktivní FB skupině pro podnikatele.
Ale protože uzávěrka soutěže byla do 8.9., myslela jsem, že máme čas na získání hlasů jen do 8.9. – něco kolem 3 a půl dne, v čem byl i celý víkend. Tak jsme se do toho pustily naplno.
V tu dobu měly nejlepší projekty kolem 300 hlasů a já si myslela, že 500 jich seženeme hravě.
(Spoiler: HAHA.)
Nakonec se z toho vyklubal skvělý usecase na případovou studii – očekávání versus realita soutěží.
Když jsme v pondělí 8.9. pracovaly na získání posledních hlasů, překvapovalo nás, že ostatním ty hlasy tolik nestoupají. Že se na to všichni poslední den vyprdli? Takže jsme si přečetly podmínky soutěže a ejhle. Hlasuje se až do 15.10.. Takže ještě můžete hlasovat a my děkujeme za vaše hlasy.
Podrobnosti a fakta hlasovací soutěže
Otázky, které chceme odpovědět:
- Kolik hlasů sežene za 3 dny 5 lidí, když se fakt snaží?
- Hlasovací soutěž nakonec trvá až do 15.10., takže jak se promění strategie k získávání hlasů, když máme o měsíc a půl déle času? Jaké další taktiky můžeme využít?
- Jaká je realita klikání a hlasování?
Kde jsme získávaly hlasy, co jsme pro to udělaly, jak to nakonec dopadlo.
Za 3 dny intenzivního doporučování jsme získaly (za mě chabých) 180 hlasů. (Pro hlasování je potřeba vložit mail a ten v emailingu potvrdit. V tom byl možná kámen úrazu. Ale i tak to je málo.)
V týmu nás je 5.
Já mám největší marketingové zdroje.
O hlas jsem požádala v newsletteru, kde je přes 10K odběratelů, několikrát v aktivní fb skupině pro podporu podnikatelů Společně nahoru, kde je přes 7K členů. Potom jsem sdílela na osobním profilu na FB, IG a LI. Potom šel mail na další spřízněné a relevantní projekty – přes 5K adres. Pak jsem osobně požádala rodinu a několik blízkých přátel. Tipla bych si, že už jenom já získám třeba 300 hlasů.
Holky z týmu pracovaly na svých sítích, na FB a IG projektu Epligo. Žádali o hlas i své známé a tak.
Nejvíc překvapující na tom všem bylo, že nám opravdu hodně lidí řeklo, že odhlasovalo. Měla jsem spoustu komentářů ve skupině se zprávou, že už tam jejich hlas je. Potom naši známí nám říkali, že hlasovali a i to poslali dál.
Mimochodem, pokud chcete hlasovat, můžete tady. O kousek níž popisuju taktiku, kterou testuji teď a do které se díky hlasu můžete zapojit. Kouknout na taktiku.
Kolik hlasů jsem očekávala
Pojďme hrubě odhadnout, kolik hlasů by šlo očekávat.
1) E-mailová databáze
Průměr otevíratelnosti emailů se pohybuje okolo 20 %. Já měla otevíratelnost 28 % a mail šel na 10280 adres, to je nějakých 2800 lidí, kteří email otevřeli.
Mail byl můj klasický inspirační newsletter, takže jsem tam nepsala jen o hlasování, ale o řadě dalších marketingových a byznysových tipech. Každopádně podle statistiky emailu na odkaz o hlasování kliklo 56 lidí.
Podle odhadu to dokončila slabá polovina.
(Pokud jste jedni z těch, co jste klikli a neodhlasovali, nebo nepotvrdili email, i když jste chtěli hlasovat, budu moc vděčná, když to dotáhnete 😉)
2) Kolik hlasů jsem čekala z veřejných příspěvků ve Společně nahoru
Obecně bývá organický dosah FB příspěvku nízký, často jen ~1–3 % sledujících (některé analýzy uvádějí ~1,2 %). Engagement rate se pohybuje ~1 – 2 % (podle oboru). Z toho plyne, že je možné získat nízké desítky hlasů na každých 1 000 sledujících (bez placené podpory).
Ve své skupině mám ale řadu aktivních uživatelů, takže jsem čekala vyšší engagement. A dala jsem celkem 4 příspěvky.
- Video – https://www.facebook.com/share/v/16zR9TGJdD/
5 komentářů, dosah 283 lidí - Příspěvek k zamyšlení s gifem – https://www.facebook.com/groups/spolecnenahoru/permalink/2271381376654850/?rdid=c0YNzAlizqK9Xq1u#
25 komentářů, 650 dosah - Nedělní nabídky – post, u kterého se můžou ostatní propagovat. Napsala jsem ho nejprve jako žádost o hlas a pak až možnost propagace a měl o dost nižší dosah, než obvykle – https://www.facebook.com/photo/?fbid=10214423737783458&set=gm.2272135533246101&idorvanity=1019230511869949
38 komentářů, dosah 476 - Čistá žádost o hlas – https://www.facebook.com/photo/?fbid=10214429197799955&set=gm.2272967439829577&idorvanity=1019230511869949
31 komentářů, 479 dosah, 15 lidí mi k tomu napsalo, že odhlasovali
3) „Když je požádáte“ aneb osobní 1:1 doporučení by mělo fungovat nejlépe
Osobní oslovení mívá násobně vyšší návratnost než hromadné posty nebo maily. Obecně se u osobního sběru uvádí ~30–60 % + odezvy. Nevýhodou je, že je to časově náročné. V těch 4 dnech jsem osobně napsala jen rodině.
Shrnutí - kolik hlasů jsem tedy očekávala
Jen od sebe jsem čekala cca 200 hlasů.
Když jsem dala svoje čísla do chatuGPT, spočítal mi pesimistický odhad na 224 hlasů a optimistický na 816.
Tím pádem bylo 180 hlasů zklamání. V těch 180 hlasech byly i naše vlastní emaily, hlasy od našich partnerů a rodiny.
Když se na to koukám střízlivým pohledem, mohla jsem získat tak 80 hlasů a to mi z 10K databáze přijde málo. Jsme na konverzi 0,8%.
Proč si myslím, že hlasů bylo míň
V tomto vnímám 2 roviny – náročnost procesu a přehlcenost lidí onlinem.
- Náročnost hlasování vnímám v tom, že je nutné vložit mail, který je potřeba ještě potvrdit v mailové schránce. Potvrzovací mail někdy nepřišel hned, někomu skočil do spamu atd..
- Přehlcenost onlinem. Intenzita onlinu roste, AI mnohonásobně zvyšuje naši efektivitu, a tím i zahlcenost. Potom lidé nemají chuť a energii (oproti letům těsně po covidu) tolik komentovat, reagovat nebo dělat jakékoliv jiné akce.
Jaká marketingová doporučení na zvýšení počtu hlasů jsem nechtěla dělat
Pro mě je hodně zásadní marketingová etika a tak jsem následující taktiky vynechala:
- 2. připomínkový e-mail (za 24–48 h) + jednoduchý návod „Jak hlasovat“ → obvykle +20–40 % navíc z e-mailu. (Svojí databázi nepřehlcuju, posílám marketingové a byznysové tipy, které jsou pro ně užitečné – pokud chcete takové maily dostávat, zapište se tady.)
- První komentář pod vlastním postem: „Hlas odeslán? Dejte ✔️ do komentáře“ (Tohle mi přijde vyloženě trapný a nefunkční pro algoritmus – Koukněte na video s vysvětlením.)
- Psát posty několikrát denně, motivovat “Dáte nám hlas”.
- Kontrolovat lidi, kterým jsme psali osobně, jestli už odhlasovali a potvrdili email
- Placená reklama na získání hlasů (To je i proti pravidlům soutěže.)
Jaké marketingové kroky děláme pro získání hlasů teď
Do konce září jsme jen dávaly příspěvky na sítě Epliga, které zatím postupně budujeme. Ale teď se do toho ještě na 14 dní opíráme:
Co budeme dělat:
- sítě Epligo
- sítě spřízněných projektů
- B2B spolupráce Epligo a žádost o pomoc s rozšířením hlasování
- emailing spřízněných projektů
- osobní oslovení lidí k hlasování
- píšu tenhle článek
- intenzivně pracujeme na projektu Epligo a zviditelňujeme ho – Např. se účastníme Velkého týdne malých firem
Co je záměr tohoto článku
V první řadě ukázat realitu, která se očividně proti posledním letům ještě snížila.
V druhé řadě ještě získat hlasy. Jsem hodně zvědavá, kolik hlasů jsme schopny získat z tohoto článku.
Díky za hlasování. Za každý hlas jsme vděčné.
A když přihlásíte svůj projekt do soutěže, taky si mě napište o hlas 😉