Shrnutí tematického týdne SEO z facebookové skupiny Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu). Autorkou je Markéta Parýzková, SEO specialistka a tvůrkyně webů s přesahem.
PONDĚLÍ:
Co to je SEO?
Dnes si řekneme, co to SEO je, jeho základní rozdělení, a následné dny už půjdeme pomaličku pod pokličku.
SEO = optimalizace webu pro vyhledávače – přesně takovým slovním spojením se často SEO pojmenovává.
? Já se spíše přikláním k termínu optimalizace nalezitelnosti na internetu, který jako první začal používat Mark Prokop v roce 2009.
Pavel Unger definici SEO překládá následovně:
„SEO je proces ovlivňování viditelnosti webu nebo stránky v neplacené části výsledků internetového vyhledávače. Obecně řečeno, čím výše a čím častěji se web objevuje ve výsledcích vyhledávače, tím více návštěvníků web může z internetového vyhledávače získat. SEO může cílit na různé typy hledání včetně obrázků, lokálního hledání, videí, akademických informací, novinek nebo užšího hledání v specifických oborech.“
Pryč s definicemi! Můj názor je takový:
? Pokud už máme web, měli bychom s ním nakládat tak, aby nám přinesl co možná největší užitek. Měli bychom se tedy snažit umístit web na co nejlepší pozici ve výsledku vyhledávání.
Základní termíny s kterými se v rámci SEO můžete setkat a které budu používat:
SERP – výsledek vyhledávání (strana, kde se zobrazí výsledky na daný vyhledávací dotaz)
CTR (click-through rate) – míra prokliku = (počet prokliku/počet zobrazení )* 100 prostě kolikrát se proklikli na váš web ku kolikrát jste byli zobrazeni
Crawl – vysvětlení níže
Klíčové slovo – jeden ze základních prvku SEO, blíže si povíme zítra.
Věděli jste, že:
Google hodnotí až 200 faktorů tzv. Ranking faktors, kterým dává jednotlivé váhy a podle kterých seřadí výsledek vyhledávání?
Faktory lze rozdělit do dvou největších skupin:
- on page faktory – ty faktory, které jsou na našem webu a můžeme je ovlivnit,
- off page faktory – jak tušíte, jsou to faktory, které jsou mimo náš web.
? Jak to celé funguje a kdo prochází váš web?
Opravdu zjednodušeně aby každý porozuměl.
CRAWLER Crawler používají vyhledávače k procházení webu.
Jsou to tzv. boti, kteří navštěvují webové stránky, kde shromažďují informace a přidávají nebo aktualizují index vyhledávače.
Někdy se můžete v rámci crawlera setkat s těmito termíny: Bot, Spider, Web Crawler. Vždy se jedná o to samé.
Crawler se řídí kódem, takže co mu nevložíme do kódu, to neví.
Berte SEO jako neustálý rozvoj vašeho webu, kdy při určité péči bude zářit ve výsledku vyhledávání, stejně tak jako rozvoj a práce na vašem podnikání, které bude rozkvétat, když mu dáte tu správnou péči.
? Hlavně tvořte KVALITNÍ OBSAH. A především žádná DUPLICITA, originalita je pro bota velmi cenná.
❌ Neříkejte SEO optimalizace.
A poslední poznámka, nikdy nemluvte o SEO optimalizaci. Říkejte, že děláte na SEO, nebo na optimalizaci vašeho webu pro vyhledávače.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:
ÚTERÝ:
Klíčové slovo
? Alfa a omega pro základy správného SEO.
? Každou stránku na vašem webu by mělo jít dohledat pod jedním klíčovým slovem (a nemusí to být jednoslovné, klidně víceslovné klíčové slovo).
Například úvodní stránka se většinou optimalizuje na jméno, brand, název domény, obor podnikání. A toto klíčové slovo by mělo být na dané stránce umístěné v těchto místech.
- URL stránky
- Titulek stránky
- Description (popis) stránky
- Nadpis H1
- Nadpis H2
- Do textu
- Alt obrázku
- Název obrázku
? Pamatujte!
Klíčové slovo by nemělo návštěvníka webu otravovat, neměl by mít pocit, že na něj chrlíte pořád dokola jedno a to samé.
Copywriteři umí klíčová slova skvěle schovat do textu a nadpisů. (Jen si s nimi předem ujasněte, která klíčová slova to jsou ).
Každá další strana by měla být optimalizována na jiné klíčové slovo. Mohlo by docházet ke kanibalizaci klíčových slov.
? Jak na titulek a description?
- Pro titulek a description ve Wordpressu používejte jakýkoliv SEO plugin, nejznámější a nejpoužívanější je Yoast plugin a pro základ vám bude stačit neplacená verze.
- Pokud máte jakékoliv krabicové řešení, jako Webnode, Mioweb…, možnost doplnit titulek a description tam je také.
❌ Časté chyby:
- Stránka nemá nadpis H1 a tedy špatná hierarchie nadpisů, crawler je zmaten a můžete si nevědomky snižovat crawler budget.
- Klíčové slovo se nepoužije v titulku a v descriptionu, využívejte aktivně SEO Pluginy.
- Používají se klíčová slova, která nikdo nehledá. Analýza klíčových slov vám odpoví přesně na to, jaká klíčová slova se hledají v tom vašem oboru. (A nemusí to být klíčovka za desetitisíce).
VÁŠ ÚKOL:
- Napište klíčové slovo, na které chcete optimalizovat vaší úvodní stránku.
- Podívejte se na SERP (výsledek vyhledávání na Googlu), co jste zjistili? Na jakém místě jste se zobrazili?
- Jste zapsaní v katalogu Společně nahoru? Nebo se chystáte přidat do katalogu? Pod jakým klíčovým slovem chcete, aby vás potenciální návštěvníci našli? (Klíčová slova nemusí být identická z bodu 1)
Všechno výše zmíněné blíže popisuji v online kurzu SEO.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:
STŘEDA:
Externí odkazy
Chcete-li odborně tak linkbuilding. Jeden s off-page faktorů v rámci SEO.
? Cílem linkbuildingu je budování autority webu v očích vyhledávačů a tím zvýšit viditelnost a organické návštěvnosti.
? Jsou to takové odkazy, které odkazují z jiných stránek (domén) na váš web.
? Externí odkazy rozdělujeme na dvě základní skupiny:
NOFOLLOW odkazy – nemají vliv na pozice ve vyhledávání:
- odkazy z profilů,
- placená reklama,
- komentáře na blogu.
DOFOLLOW odkazy – mají vliv na pozice ve vyhledávání.
- Snažte se o odkazy z různých domén.
- Cennější je, když máte 5 odkazů z různých domén, než 5 odkazů z jedné domény.
- Vybírejte takové domény, kde je alespoň 5 dalších externích odkazů.
- K budování externích odkazů vám může pomoct i projekt Lucie Dědková Společně nahoru
? Jak a kde je získat?
✅ Tvořte kvalitní obsah a oslovte magazíny, konkurenty, spolutvůrce, katalogy ať na vás odkazují. Ano, někdy je to za úplatu (PR články), o to je odkaz kvalitnější.
✅ Pokud chcete, aby na vás někdo odkazoval, měli byste mít na webu něco cenného, jako např. článek, kvíz, soutěž, infografika, atd.
✅ Často využívané jsou také PR články, na vysoce navštěvujících doménách. Strategii linkbuildingu bude mít každý jinou.
? Funkční odkazy
Hlavně mějte odkazy funkční, není nic horšího, když už se proklikne návštěvník na váš web a vybafne na něj Stránka nenalezena.
? BAF ? Lucie nedávno dávala velmi šikovný nástroj na nalezení nefunkčních url: https://www.brokenlinkcheck.com/
Tvoříte externí odkazy? Víte, kolik jich máte?
Zajímají vás podrobnosti o SEO? Kontaktujte mě a podíváme se na to spolu. Více najdete ZDE.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:
ČTVRTEK:
Struktura stránek
✅ Pokud si tvoříte web sami, měli byste si dávat pozor na strukturu a provázanost jednotlivých stránek.
✅ Intuitivní web je opravdu něco jako umělecké dílo.
✅ Dobře promyšlená struktura stránek a navigace pomáhá uživatelům najít to, co chtějí. Rychle, bezmyšlenkovitě.
✅ Efektivní architektura pomáhá botům. Provede je všemi důležitými stránkami na vašem webu.
Dva základní faktory pro správnou strukturu stránek:
? SOUBOR SITEMAP A PROPOJENÍ SE SEARCHCONSOLE
Vyhledávače najdou pomocí sitemapy vaše stránky a objeví nový obsah. U malých webů nezbytná nutnost, je nejhorší, když o vašich stránkách nikdo neví.
Mějte soubor Sitemap:
- Aktualizován
- Stručný (u malých webu, žádný problém
)
- Bez chyb, přesměrování a blokovaných stránek
? INTERNÍ ODKAZY
O výhodách externích odkazů jsme si řekly včera, ale interním odkazům se věnuje velmi malá pozornost a je to škoda.
? Protože chytré vnitřní prolinkování pomáhá šířit kvalitu silných stránek mezi všechny ostatní stránky s nižší autoritou.
? Strategii interního prolinkování může mít každý web rozdílnou.
Základem jsou tyto atributy:
- Rozumná hloubka webu – čím méně kliků na jakoukoliv stránku z domovské, tím lépe.
- Používání kontextových odkazů – nezapomeňte na prolinkování mezi relevantními stránkami.
- Stejně jako u externích odkazů, kontrolujte jejich funkčnost.
Jak to máte vy s vašimi interními odkazy?
Odkazujete na relevantní stránky a usnadňujete návštěvníkovi cestu?
Víte, co je Anchor text?
Nevíte co je Sitemap a Search Console ani Anchor text?
To vše se naučíte v kurzu SEO. Kontaktujte mě a podíváme se na to spolu. Více najdete ZDE.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:
PÁTEK:
2 nejdůležitější technické faktory
? RYCHLOST STRÁNEK
✅ Doba je zrychlená a ani Google nechce dlouho čekat, natož návštěvník.
✅ Jeden z důležitých hodnotících faktorů v rámci SEA.
Nevíte, jak si na tom váš web stojí?
Níže odkaz, kde si změříte rychlost načtení vaší stránky.
Zadejte doménu a čekejte na překvapení
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
- Máte zelenou? Tak skvělé! Gratuluju!
- Nemáte? Tak se to snažte vyřešit!
- Něco vám pošeptám, ale pssst, na hostingu skutečně záleží.
? SSL CERTIFIKÁT (ZABEZPEČENÍ)
Do technického SEO spadá i SSL certifikát.
Vyhledávače chtějí chránit své uživatele před nebezpečnými stránkami.
Dbejte proto na to, aby váš web běžel na protokolu https. To malé s je opravdu důležité.
Věřím, že tohle 99 % z vás má .
Doufám, že vám tematický týden se SEO poskytl alespoň nějaké zajímavé informace.
Kdybyste cokoliv chtěli, nejen v rámci SEO, vyřešit, tak jsem tu pro vás.
A nezapomeňte, kontaktujte mě a podíváme se na to spolu. Více najdete ZDE
PS: Zrychlete svého hlemýždě.

Na diskusi k tématu se podívejte TUDY:
Více tematických týdnů najdete ve skupině Společně nahoru (skupina pro růst vašeho byznysu).
Nebo můžete rovnou zde přejít na další tematické články:
Perfektní prodejní příspěvek
Facebook reklama
Ikigai pro podnikání
Brandová fotografie
Video marketing